Nuorten Keski-Suomi ry palkitsee vuosittain nuoria toimijoita ja nuorten taustalla toimivia tukijoita, tsemppareita ja tsemppaajia. Maakuntatason valinnat tehdään kuntien esityksien pohjalta. Jämsän tsempparina palkittiin Liikuntaseura Impulssin ohjaajat Amanda Mikkola ja Henriikka Rikala. Tsemppaajana palkittiin Impulssin puheenjohtaja Eeva Heininen.

Nuorten valintakriteereitä ovat 14–19 -vuoden ikä, aktiivinen harrastustoiminta ja myönteinen sekä toisiakin huomioiva elämänasenne. Palkitut nuoret ovat omalla esimerkillään seuran toiminnassa osoittaneet, että nuorikin voi olla hyvä ohjaaja, jolle voi ja pitää antaa vastuuta.

Nuorten rooli seuratoiminnassa on merkittävä, heidän kauttaan saadaan uusia harrastajia ja jatkuvuutta toiminnalle. Nuoret ohjaajat suunnittelevat itsenäisesti koreografioita, näytöksiä ja muita esityksiä. Ominen perusryhmiensä lisäksi nuoret ovat vapaaehtoisesti ohjanneet muitakin ryhmiä, koska pienessä taajamassa ohjaajien löytämien ei ole helppoa. Vastuullisuus ja kaikkien ohjattavien huomiointi näkyy hienosti nuorten ohjaustyössä.

Nuorten tukijan valinta perustuu kannustavaan asenteeseen, jolla nuoria tuetaan omaan toimintaan. Tukijan tulee suhtautua nuorten asioihin ja ideoihin avoimesti. Impulssissa nuorille on uskallettu antaa vastuuta ja nuorten ääni kuuluu myös seuran toiminnassa. Seuran puheenjohtaja Eeva Heininen on itsekin voimisteluharrastuksen myötä kasvanut seuratyössä nuoresta harrastajasta vastuullisempiin tehtäviin.

palveluasiantuntija Hannu Ahlstedt