Keesäinen Jämsän keskusta

Sivistyslautakunta päätti kokouksessaan 29.8.2017 jatkaa 3.4.2017 aloitettua itsepalvelukokeilua 31.12.2017 saakka.

Kokeilu on ajoittunut ensimmäiseen aukiolotuntiin, klo 10 - 11 maanantaista perjantaihin.  Tämän tunnin aikana asiakkaat voivat lukea lehtiä ja käyttää muita aineistoja sekä asiakastyöasemia, tulostaa ja lainata automaatilla. Asiakaspalvelu ei ole avoinna eikä maksuja vastaanoteta. Kokeilu on varsin suppea eikä se ole ainakaan toistaiseksi aiheuttanut ongelmia. Asiakaspalautetta on saatu hyvin vähän.

Systemaattista asiakaspalautteen keräämistä tulisi tehdä haastattelemalla asiakkaita, koska paperi- tai verkkolomakkeilla ei kokemuksen mukaan saada riittävästi materiaalia.  Kesäaikana myös asiakaskunnan koostumus poikkeaa talvikaudesta, esim. opiskelijoita ei juurikaan ole asioimassa.  Myös lainattavan materiaalin painotus on erilainen ja lauantaiaukiolo vaikuttaa palveluodotuksiin ja -mahdollisuuksiin talvikaudella, toteaa kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen.

Lautakunta päätti myös, että kokeilun toteutumisesta tehdään lautakunnalle arviointi, jota varten kerätään asiakaspalautetta. Edelleen lautakunta linjasi niin, että mikäli kokeilun aikana ilmenee ennakoimattomia vakavia häiriöitä, sivistystoimenjohtaja tai kirjastopalvelupäällikkö voi päättää kokeilun keskeyttämisestä välittömästi.

kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen