Keesäinen Jämsän keskusta

Keski-Suomen Liikunta ry palkitsee vuosittain jokaisesta Kes­ki-Suomen kunnasta valitun Vuoden liikuntateon. Vuoden lii­kun­ta­te­ko -palkinto voidaan myöntää kaupungin parhaalle urheilijalle, kun­to­liik­ku­jal­le tai -liikuttajalle, liikuntaseuralle tai jollekin huo­mion­ar­voi­sel­le liikuntateolle. Palkinnot jaettiin Keski-Suomen Ur­hei­lu­gaa­las­sa 26.1.2018 Jyväskylässä.

Vuoden 2017 liikuntateko -palkinnon saa­jak­si Jämsässä valittiin Kankarisveden luistinrata ja sen ylläpitäjät Ville Ahonen, Niko Huhtinen ja Tommi Leppänen.

Kankarisveden luistinrata on ideoitu ja toteutettu talkoovoimin. Vuoden 2017 talvi oli lumitilanteeltaan heikko. Luistinrata tuli oivalliseen aikaan (1.1.2017 - 10.3.2017) liikuttamaan kuntalaisia ja vierailijoita. Luistinrata innosti monia liikkumaan, joko jalan, potkukelkalla, luistimilla tai polkupyörällä mahdollistaen monipuolisemman liikkumisen mitä hiihtoladulla. Oli lapsia opettelemassa luistelemaan, senioreita, jotka olivat löytäneet liikunnanilon jäällä vuosien tauon jälkeen, oli nuoria pyörällä ja aktiiviliikkujia retkiluistimineen. Nämä ovat vain pienenä esimerkkinä. Merkittävää oli matala kynnys osallistumiseen: voitiin käyttää jo olemassa olevia välineitä, ja se oli mahdollista monen tasoisille käyttäjille. Luistinrata toimi sosiaalisena kohtaamispaikkana ja keräsi vertaisryhmiä monelta tasolta.

vapaa-aikapalvelupäällikkö Katja Pohjoismäki