Keesäinen Jämsän keskusta

Valtakunnallinen yleisten kirjastojen käyttäjäkysely toteutettiin huhtikuussa 2018 usean vuoden tauon jälkeen. Vastaajia oli kaikkiaan noin 30 000, heistä enemmistö naisia. Arviot kirjastojen merkityksestä ja palvelun laadusta olivat kaiken kaikkiaan hyvin positiivisia. Myös Jämsän asiakasarvioissa tuli esille kirjaston arvostus ja suuri merkitys käyttäjilleen.

Kokonaisarvio Jämsän kirjastopalveluille oli 8,42 asteikolla 4-10. Verrattuna valtakunnalliseen kokonaisarvioon (8,80) tulosta voidaan pitää varsin hyvänä.

Jämsän kirjastoja arvioi noin 150 asiakasta. Arvioissa heijastui paikallinen tilanne: pääkirjaston sijainti väistötiloissa Jämsänkoskella kirvoitti arvioita puolesta ja vastaan. Tiloja arvioitiin osin sokkeloisiksi, osin rauhallisiksi ja viihtyisiksi. Kyselyn ajankohta näkyi Kuoreveden ja Länkipohjan kirjastoja koskevissa arvioissa: keväällä odotettiin vielä päätöksiä kirjastojen tulevaisuudesta ja asiakkaat kantoivat huolta palvelun jatkumisesta. Toimintatapa näissä lähikirjastoissa tullaan kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti muuttamaan omatoimikirjastoksi. Asian valmistelu on jo käynnissä.

Aineiston lainaaminen on yhä tavallisin kirjaston käyttötapa myös Jämsässä. Yli puolet asiakkaista luki lehtiä. Mielenkiintoista on huomata, että myös vapaamuotoinen ajan vietto kirjastotiloissa oli hyvin suosittua ja 39 % vastaajista oli kysynyt tietoa henkilökunnalta.

Asiakaspalvelun saavutettavuus ja laatu olivatkin selkeästi kirjaston vahvuuksia. Henkilökunnan ammattitaito ja palveluhalukkuus oli vastaajista yli 80 %:n mielestä erittäin hyvä tai hyvä.

Edelleen 70 % vastaajista arvioi kirjaston parantaneen elämänlaatuaan erittäin tai melko paljon. 77 % myös kertoi löytäneensä tarvitsemaansa tietoa kirjastosta.

Kehittämiskohteita löytyi mm. kirjakokoelman monipuolisuudesta ja uusiutuvuudesta, jonka arvioitiin toteutuvan sen merkitystä heikommin. Kirjailijavierailuja toivottiin järjestettäväksi, samoin satutuokioita myös ilta-aikaan.

Sivistyslautakunta käsittelee arvioinnin tuloksia syyskaudella.