retkeily

english
JuveninkoskiJuveninkoski on osa Nytkymenjokea. Se on tiettävästi Keski-Suomen korkein ja jyrkin vapaana virtaava vesiputous. Korkeutta putouksella on lähes 7 metriä. Erityisesti kevättulvan aikaan kuohuva koski on upea näky. Putouksen alajuoksulle pääsee kesäisin vaativaa, jyrkkää polkua pitkin. Polun alku on Partalantien vieressä, suojakaiteen takana. Polulla ei ole talvikunnossapitoa. Kosken yläpäässä on Partalan kyläyhdistyksen ylläpitämä parkkipaikka, infotaulu ja näköalatasanne, jossa on myllynkivi-levähdyspaikka. Vähän matkan päässä putouksen alaosasta on lampi, jossa voi käydä vaikka uimassa.

Osoite: Partalantie 194, Jämsä.
GPS: 61°50.7352', 25°04.3996'

Ajo-ohje

Aja Jämsästä 9-tielle, käänny 9-tien liikenneympyrästä Tampereen suuntaan. Aja n. 4,5 km. Partala – viitan kohdalta käänny Partalantielle. Aja n. 1,8 km, tien oikealla puolella oleva levike on Juveninkosken parkkipaikka. Koski virtaa tien ali. Jos tulit risteykseen, ajoit jo ohi. Parkkipaikan päässä oleva opastaulu ja kyltti ohjaavat kosken yläjuoksulle, josta on lyhyet raput alas levähdyspaikalle. Kävelymatkaa on n. 30 m. Putouksen alaosaan on kierrettävä maantien kautta. Polku alkaa heti kosken jälkeen oikealla, suojakaiteen päästä. Kävelymatkaa n. 50 m, haastava laskeutuminen ja nousu. Partalan entisen kyläkoulun (Partalantie 212) pihasta lähtee loivempi n. 100 m pituinen polku.