retkeily

english
RotkovuoriJämsässä sijaitsee Keski-Suomen komein rotkojärvi. Järven pohjoisrannan kalliojyrkänteet ovat kilometrien pituiset. Järvi on muotoutunut jäätikköjoen kuluttamaan uomaan ja on arvokas kohde sekä maisemallisesti että geologisesti. Alueella on harvinaista lehtokasvillisuutta. Rotkossa oleva Ruuhijärvi on 800 m pitkä ja 50 m leveä humuspitoinen järvi, jonka koko pohjoisranta muodostuu jyrkästä kallioseinämästä. Pohjoinen seinämä on korkeimmillaan 40 m. Rotkovajoama jatkuu järven molemmissa päissä. Luonnonsuojelualueella on metsämaastoa sekä pieniä lehtoja. Huipulta järvi näkyy parhaiten keväällä ja syksyllä. Kesällä kannattaa laskeutua polkua vähän matkaa alemmas, missä puut eivät peitä näköalaa.

Ruuhivuorella ja rotkovajoamassa ei ole opastettuja polkuja, mutta tieltä lähtevää polkua on helppo seurata. Kartta ja hyvät jalkineet on hyvä olla olemassa. Maasto on vaativaa ja haasteellista. Sopii omatoimiselle retkeiljälle ja opastettuihin retkiin.

Osoite: Heräkulma 597, Jämsä
GPS: 61°55.0228', 24°57.0077'

Ajo-ohje

Jämsästä jatketaan Hallin suuntaan n. 10 km, käännytään Palsinalle, jota jatketaan tasan 6 km. Vasemmalla metsän laidassa on viitta "Ruuhivuori". Noin 10-20 metriä viitan jälkeen tien vieressä on pieni levike, johon saa pysäköityä 1-2 autoa. Levikkeen päästä lähtee selkeästi seurattavissa oleva polku (n. 500-800 m). Polku mutkittelee ensin metsän reunaa pitkin ja kääntyy sitten rotkon laidalle ja jyrkästi alas järvelle. Polun varrella on hyviä näköalapaikkoja.