Paununkoulu

Itsepalveluaika sijoittuu ensimmäiseen aukiolotuntiin, klo 10 - 11 maanantaista perjantaihin.  Tämän tunnin aikana asiakkaat voivat lukea lehtiä ja käyttää muita aineistoja sekä asiakastyöasemia, tulostaa ja lainata automaatilla. Asiakaspalvelu ei ole avoinna eikä maksuja vastaanoteta. Kokeiluaikana ei toiminnasta ole aiheuttanut ongelmia.

Asiakaspalautetta on kerätty 20.11. – 10.12.2017 kirjaston facebook-sivuilla sekä kaupungin facebook-sivuilla olleella kyselyllä ja lisäksi on voinut vastata paperikyselyyn. Kirjastossa on myös haastateltu asiakkaita. Vastauksia saatiin 38 kpl. Palautteessa enemmistö (81,6%) piti itsepalveluaikaa hyvänä tai melko hyvänä. Vain neljä vastaajaa koki itsepalveluajan tuovat asioinnille jonkin verran tai merkittävästi haittaa. Vapaamuotoisissa vastauksissa esitettiin myös itsepalveluajan jatkamista nykyisten aukioloaikojen ulkopuolelle.

Sivistyslautakunta linjasi niin, että mikäli itsepalveluajalla ilmenee ennakoimattomia vakavia häiriöitä, sivistystoimenjohtaja tai kirjastopalvelupäällikkö voi päättää sen välittömästi.

kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen