Kirjasto

Stefan Moster: Nelikätisen soiton mostermahdottomuus
Siltala, 2011
esitellyt 11.3.2013 Merja Mäkinen

Almut on keski-ikäinen saksalainen nainen, psykologi ammatiltaan. Hän on pestautunut avioliittoneuvojaksi luksusristeilyaluksen monen kuukauden mittaiselle reitille. Almut on kasvattanut poikansa yksinhuoltajana, mutta poika on lähtenyt kotoa paeten äitinsä liiallista takertumista. Almut on yksinäinen ja hämmentynyt.

Kirjan jännite syntyy tiedosta, että myös Almutin poika seilaa samalla laivalla eivätkä äiti ja poika välirikon takia tiedä toisistaan. Sebastian on parikymppinen nuori mies ja toimii laivalla pianistina. Lukija odottaa jännittyneenä äidin ja pojan kohtaamista ja tuleehan se aikanaan. Kirjan lukujen kertojina ovat vuorotellen äiti ja poika.

Laiva on kiehtova kirjan miljöö. Kolmentuhannen matkustajan ja miehistön joukosta nousee esille muutamia hahmoja, mutta tärkein sivuhenkilö on Bernd Gaus, laivan henkilöstöpäällikkö, joka on entinen Stasi-upseeri ja junaillut sekä Almutin että Sebastianin laivalle, oltuaan Almutin entisen aviomiehen ja Sebatianin isän ystävä ja liikekumppani. Saksan menneisyyden traumat saavat hienovaraista valaistusta.

mosterstefanMiljöö sekä henkilöiden vivahteikas kanssakäyminen ja pohdinnat luovat hienon pienoismaailman. Saksan jakautumisen aika ja yhdistymisen vaikutukset ovat keskeinen teema kirjassa. Neljä afrikkalaista miestä tulee laivaan luvatta paremman elämän toivossa, heidän piilottamisessaan ja suojelussaan täytyy Sebastianinkin tehdä ratkaisuja ja miettiä moraalia ja vastuuta.

Kirjan läpi kulkee musiikin punainen lanka. Almut rakastaa musiikkia, soittaa itse ja on johdattanut Sebastianinkin musiikin pariin ja pianon ääreen jo lapsena. Äidin ja pojan suhde musiikkiin on vahva, mutta erilainen. Sebastian improvisoi ja soittaa tunteenomaisesti ja vaistonvaraisesti, Almutille tämä on mahdotonta. Kolmas muusikko on Gaus, joka vetää Almutin yleisökseen ja loputtomien muistojensa ja anekdoottiensa kuulijaksi.

Ja miksi nelikätinen soitto voi olla mahdotonta?

"Mitä nelikätiseen soittoon tarvittiin? Tarvittiin symbioosia. Muuten sitä sotkeutui hihoista ja sai toisen sekoamaan tahdissa. Sanaton yhteisymmärrys oli avain musikaaliseen imaisuun nelikätisessä soitossa. Miten Gaus olisi voinut vaatia minulta sellaista?"

 

Jaa artikkeli

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn