Kammari on täynnä Värinää

Uutta Värinää tuo esiin jämsäläisen kuvataideseuran uusien jäsenten taidetta. Näyttely on avoinna Kammarissa marraskuun ajan.

Kuvataideseura Värinä: Uutta Värinää

avoinna 31.11.2022 saakka

Jokilaakson Luontaispuodin Kammari

Jokilaakson Luontaispuodin kävijät ovat saaneet nautiskella taide-elämyksistä jo parin vuoden ajan. Liikkeen yhteydessä olevan kahvittelutila Kammarin seiniä koristavat vaihtuvat taidenäyttelyt, ja puotia luotsaava Seija El Sayed kertoo, että kysyntää on.

– Seuraavat vapaat ajat menevät vuodelle 2024. Onhan se mukavaa, että tämä on otettu näin hyvin omakseen.

Marraskuun ajan esillä on paikallisen kuvataideseura Värinän uusien jäsenten näyttely. Aktiivinen seura on lähes tuplannut jäsenmääränsä tänä vuonna, ja nyt heitä on yli 70. Värinällä on Koskentiellä omat tilat, jossa järjestetään kurssitoimintaa sekä muuta tapahtumaa.

tauluja

Jämsäläinen kuvataideseura Värinä on lähes tuplannut jäsenmääränsä tänä vuonna.

Kammarissa on esillä kuuden taiteilijan teoksia, ja monenlaista tekniikkaa ja aihetta. Toinen seinä tulvii värejä, kun taas vastapäätä on hillitympää värimaailmaa. Mustavalkoiset, ilmeikkäät ihmishahmot ovat Lilli Salmisen käsialaa. Paikka on Lillille tuttu, sillä hänellä on ollut Kammarissa kaksi näyttelyä aiemmin. Värinään hän liittyi kesällä.

– Raudaskosken Pirjo soitteli ja houkutteli mukaan Mäntän näyttelyyn, oli nähnyt mun teoksia Rantapirtillä. Siitä se sitten lähti. Olin mukana myös Värinän syysnäyttelyssä Kivipankissa.

Värinän Lilli tiesi ennestään, joten seura ei ollut ihan uusi juttu. Kuvataide on ollut harrastus lapsesta saakka, ja etenkin akryylimaalaus ja lyijykynäpiirros kiehtovat.

– Ihmiset, kasvot ja ilmeet inspiroivat. On mielenkiintoista pohtia, miten tunnetilan saa välitettyä kasvojen kautta. Tyylini on realistinen, tunnelma usein aika melankolinen. Värejä käytän niukasti, vaikka itse kyllä tykkään monista värikkäistä ja abstrakteista teoksista.

Koskenpäällä asuvalla Lillillä on meneillään media-alan osaajan, tarkemmin sanottuna julkaisutuotannon, opinnot Jyväskylässä. Luova työ on ollut jo pitkään haave, ja sitä kohti nyt kuljetaan.

taulu

Ilmeikkäät ihmishahmot ovat Lilli Salmisen käsialaa.

Lillin mainitsema Mäntän näyttely vilahtaa myös Tanja Survosen puheissa, joka myös Pirjon houkuttelemana osallistui kyseiseen näyttelyyn ja liittyi Värinään. Kesällä 2022 Mäntässä oli Koillis-Pirkan 40-vuotisjuhlanäyttely, jossa oli mukana taideseurat Ruovedeltä, Virroilta, Jämsästä ja Mäntästä.

– Olen muuttanut Jämsään Äänekoskelta 2013, ja siellä kuuluin paikalliseen taideseuraan. Täällä kävin kyllä katsomassa Värinän näyttelyitä, ja lopulta päätin liittyä. Tänä vuonna olen ollut mukana kolmessa näyttelyssä; kevätnäyttelyssä, kesällä Mäntässä ja nyt täällä.

Omaa taidettaan Tanja kuvailee intuitiiviseksi tajunnanvirraksi, prosessiksi joka usein tarjoaa yllätyksiä myös tekijälle itselleen. Monet tekniikat ja kokeilut ovat tulleet tutuiksi.

– Nykyään en suunnittele juurikaan etukäteen, alan vain tehdä ja katson mitä syntyy. Monikerroksellisuus viehättää.

Värinän vireä toiminta on ilahduttanut myös Tanjaa, joka on muutaman kerran osallistunut seuran ”avoimiin oviin”. Tuolloin Värinän tilassa taiteillaan omaehtoisesti, ilman ohjausta, ajatuksia ja ideoita jakaen. Marraskuussa ovet ovat auki keskiviikkoisin kello 17–20. Päivämäärät siis 9.11., 16.11., 23.11. ja 30.11.

taulu

Tanja Survosen toteuttama teos.

Kammarin näyttelyn järjestelyistä vastaa seuran sihteerinä toimiva Pirjo yhdessä Tia-Maria Kelanderin kanssa. Tia-Maria kuuluu uusiin jäseniin ja myös hän oli mukana Mäntän yhteisnäyttelyssä.

– Tuttu houkutteli Värinään monta vuotta, kunnes viimein keväällä rohkaistuin. Nuorempana oli korkeampi kynnys tuoda omia töitä esille. Kuvataidetta olen kyllä harrastanut lapsesta asti, 7-vuotiaana sain papalta ensimmäiset öljyvärit.

Tia-Marian teoksissa aiheina on usein eläimet tai maisemat. Seija huikkaa tiskin takaa, että Kammarissa olevaa koirapiirustusta oltaisiin jo innokkaasti oltu ostamassa. Kyseinen teos on kuitenkin tilaustyö, eli se ei ole myynnissä.

– Tilaustöitä tulee joo aika paljon, etenkin koirat ovat suosittu aihe. Eläimet ovat lähellä sydäntäni, joten mielelläni niitä muutenkin maalaan ja piirrän.

Tällä hetkellä Tia-Marialle mieluisin tekniikka on valkoinen puuvärikynä mustalle paperille, mikä vaatii tarkkuutta ja monipuolista kynänkäyttöä. Näitä teoksia on myös Kammarissa.

Näyttelyn rakentaminen on ollut Tia-Marialle uusi kokemus.

– Mukavaa oli miettiä ripustusta ja visuaalista kokonaisuutta, tuntuu siltä että tästä sai itsekin inspiraatiota. Tarkoitus on olla jatkossakin aktiivisesti mukana, ja myös liittyä Värinän hallitukseen.

koirapiirrustus

Tia-Maria Kelanderin töissä on usein eläimiä.

Kannattaa käydä Seijan puodissa kurkkaamassa, millaista uutta värinää Värinässä on meneillään. Lillin, Tanjan ja Tia-Marian lisäksi mukana näyttelyssä ovat Sonja Haromo, Riitta-Liisa Soikka ja Niina Kokkonen. Ja kannattaa myös ottaa seurantaan Värinä sosiaalisessa mediassa, niin pysyy kärryillä meiningistä. Ja miten hienoa onkaan, että meillä Jämsän keskustassa on taiteelle tällainen tunnelmallinen paikka, jossa on helppo piipahtaa.

tauluja

Riitta-Liisa Soikan teoksia.