Keski-ikäinen Kuoreveden taideseura on pieni mutta pirteä

40-vuotissyntymäpäiviään juhliva Kuoreveden taideseura on tuonut Kivipankkiin näyttävän kattauksen taidetta. Teoksissa maisemat ja luonto ovat vahvasti läsnä.

Mikä olisikaan parempi tapa viettää taideseuran syntymäpäiviä kuin taidenäyttely, joka juhlistaa jäsentensä monipuolista osaamista! Juuri tällainen näyttely on Jämsän Galleria Kivipankissa nähtävillä 25.9. saakka. Kuoreveden taideseura on tuonut esille yli 100 teosta.

– Mukana on 12 taiteilijaa. Emme jyrytä näyttelyitä, vaan halusimme nytkin antaa kaikille halukkaille mahdollisuuden tulla mukaan. Se on tärkeää, tämä on kuitenkin harrastusseura, seuran puheenjohtaja Kaija Laukkanen kertoo.

Kaija Laukkasen teoksia

Kaija on tyytyväinen Vuosien varrelta -kokonaisuuteen, jossa on näytillä monenlaisia tekniikoita ja aiheita; on muun muassa maalauksia, sekatekniikkaa, keramiikkaa, valokuvia ja tekstiilejä. Erilaiset maisemat ja luontoaiheet ovat vahvasti edustettuina, sekä realistisella että abstraktimmalla otteella. Kivipankista näyttely jatkaa matkaansa Mänttään.

Taiteen harrastajia seurassa on kolmisenkymmentä. Joka kuukausi seuran tiloissa järjestetään yhteisiä tapaamisia, joissa joskus maalataan, joskus taas touhutaan muuta, tai ihan vain jutellaan.

– Me ollaan tiivis porukka, kiva pieni yhteisö. Yhteisnäyttelyitä on tavallisesti parin vuoden välein, ja retkillä käydään myös yhdessä.

Taiteen ystäviksi tunnustautuvat Anneli Mörö ja Mirja Salo hurmaantuivat Kivipankin näyttelystä. Anneli asuu Hallissa ja Mirja Kertteen kylällä lähellä Mäntän rajaa, ja he kertovat, että Kuoreveden taideseura on ennestään tuttu.

– Me olemme ihan mykistyneitä tästä näyttelystä, miten hieno tämä on! Todella monipuolista osaamista, on upeaa että pienellä paikkakunnalla ja seuralla on tällaista potentiaalia ja taitoa! naiset kehuvat.

Annelin suosikkeja näyttelyssä ovat maisemat sekä kukat, ja Mirja puolestaan mainitsee etenkin karut maisemat. Kivipankki saa myös kehuja siitä, miten hyvin se sopii ympäristöksi taiteelle. Anneli ja Mirja ovat olleet ystäviä jo kauan, ja kiertelevät usein yhdessä näyttelyissä, ja tälläkin kertaa tie jatkuu Jokilaakson Luontaispuodin Kammariin, jossa esillä on Pirkkoliisa Suomisen taidetta syyskuun ajan.

Päivi Kytöojan teos

Kivipankin näyttely tosiaan on vaikuttava voimannäyte yhdistykseltä, ja täynnä ihasteltavaa. Myös ripustus on onnistunut hyvin, ja mielenkiintoista on, miten yläkerran huoneissa on ihan oma tunnelmansa. Onnittelut vireälle keski-ikäiselle!

Jos heräsi kiinnostus Kuoreveden taideseuraa kohtaan, kannattaa ottaa yhteyttä Kaijaan; puh. 050 304 3630 / kaija@laukkaset.com

Galleria Kivipankki: avoinna ti-su 12–17, vapaa pääsy

Galleria Kivipankki