Koronapassi eli EU-koronatodistus

Koronapassina toimii EU:n koronatodistus, jonka voi ladata Omakannasta tai saada tarvittaessa paperisena versiona terveydenhuollosta. Koronapassin käyttöönotto tarkoittaa sitä, että henkilö voi näyttää EU:n koronatodistusta sisäänpääsyn yhteydessä esimerkiksi eri tilaisuuksissa tai tapahtumissa. Henkilöllä pitää siis olla todistus koronarokotuksista, todistus alle 72 h vanhasta negatiivisesta koronatestituloksesta tai todistus sairastetusta koronasta. 

Koronapassin saavat myös henkilöt, jotka ovat sairastaneet koronan ja saaneet lisäksi yhden koronarokotuksen. 

Lisätietoa koronapassista Koronapassi – Sosiaali- ja terveysministeriö (stm.fi)

Koronapassia voi edellyttää 16-vuotiailta ja sitä vanhemmilta. 16–17-vuotiailla on mahdollisuus käydä koronatestissä maksutta julkisessa terveydenhuollossa koronatodistuksen saamista varten, jos nuori ei ole saanut koronarokotteita. Tällä hetkellä Suomessa koronarokotteen voivat saada 12-vuotiaat ja tätä vanhemmat.

Jos aikuinen ei voi lääketieteellisistä syistä ottaa koronarokotetta, hänellä on oikeus saada tarvitsemansa koronatestitulos maksutta julkisesta terveydenhuollosta. Jos aikuinen itse päättää, ettei ota rokotetta ja käy sen sijaan testissä, hänen on käytävä koronatestissä omalla kustannuksellaan. 

Lataa koronatodistus omalle puhelimelle tai tulosta itsellesi Omakannasta

  1. Kirjaudu Omakantaan kanta.fi-sivulta omalla tunnistusvälineelläsi kuten verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse vasemman reunan valikosta kohta Koronatodistus. Löydät linkin todistusosioon myös Omakannan etusivulta.
  3. Avaa koronatodistus painamalla pdf-linkkiä. Jos sinulla on todistus, se avautuu uuteen välilehteen.
  4. Tallenna pdf-tiedosto omaan puhelimeesi tai muulle laitteelle. Näin todistus on sinulla valmiina, kun tarvitset sitä. Voit myös tulostaa todistuksen paperille.

Koronatodistusten tulostaminen terveydenhuollossa tai kaupungin palveluissa

Mikäli asiakas käyttää Omakanta-palvelua, mutta hänellä ei ole käytettävissään tulostinta, voi todistuksen käydä tulostamassa:

  • Jämsän Terveyden Hyvinvointitorilla arkisin klo 8-11, Sairaalantie 11, Jämsä
  • Jämsän kaupungin sosiaalitoimiston neuvonnassa arkisin klo 9-12, Kelhänkatu 3, Jämsä
  • Pääkirjastolla, ma-ke 10 – 19, to-pe 10-17, la 10-14, Kenraalintie 12, Jämsänkoski 

Henkilöt, jotka eivät käytä Omakanta-palvelua tai valtuuta toista henkilöä käyttämään sitä puolestaan, saavat terveysasemien asiakastoimistossa tai hyvinvointitorilla koronatodistuksen tulostettuna. Käytössä tätä varten on koronatodistusten kansallinen tulostus- ja kirjaamispalvelu. Mukaan tarvitaan henkilöllisyystodistus. Todistuksen tulostaminen on asiakkaalle maksutonta.

Koronarokotustodistus EU:n ulkopuolella annetuista rokotuksista

EU:n koronarokotustodistuksia myönnetään pyynnöstä henkilöille, jotka ovat saaneet EMA:n hyväksymän tai WHO:n hätätilannerokotteiden listalla olevan koronarokotteen EU:n ulkopuolisissa maissa tai suurlähetystöissä, jotka sijaitsevat Suomessa. Henkilöllä voi olla tarve päivittää EU:n ulkopuolisen maan myöntämä koronarokotustodistus EU-koronarokotustodistukseksi, jotta hän pystyy hyödyntämään digitaalisen EU:n koronarokotustodistusten tuomia oikeuksia.

EU:n koronatodistuksia myönnetään henkilöille, jotka oleskelevat pitkäaikaisesti (yli 3 kk) Suomessa, ei siis matkailijoille tai muille hyvin lyhytaikaisesti Suomessa vieraileville eikä myöskään sellaisten EU:n ulkopuolisten maiden rokotuksia saaneille, joiden kanssa EU ei ole sopinut digitaalisten koronarokotustodistusten yhteentoimivuudesta.

EU:n ulkopuolisissa maissa saatujen koronarokotusten kirjaukset voidaan tehdä vain kansallisella tulostus- ja kirjaamispalvelulla. Todistuksen muualla annetuista rokotuksista voi toimittaa asiakastoimistoon tai hyvinvointitorille, todistuksesta tulee löytyä selkeästi annetun rokotteen nimi ja pistopäivä. Mukaan tarvitset henkilöllisyystodistuksen, asiakkaan henkilöllisyys tarkistetaan asioidessa.

Tarkistathan hyvissä ajoin Omakannasta todistuksesi ennen matkaa tai tapahtumaa, joihin koronapassi tarvitaan!

Ongelmat Omakannassa todistusten näkymisessä

Mikäli jämsäläisellä asiakkaalla ei Omakantaan muodostu todistusta, kannattaa ensin olla yhteydessä Jämsän Terveyden puhelinpalveluun: 020 630 6020. Hoitaja tarkistaa, onko rokotustieto kirjattu oikein ja mahdolliset korjaukset tehdään. Omakantaan tarvittavasta korjauksesta toimitetaan tieto Jämsän kaupungin arkistonhoitajalle.

Osalla asiakkaista rokotustodistus ei muodostu Omakantaan oikein, vaikka rokotustieto on potilastietojärjestelmän rokotuslehdelle kirjattu oikein. Mikäli yksikössä rokotustieto on hoitajan toimesta tarkistettu ja kirjattu oikein, mutta rokotustodistus ei edelleenkään muodostu, asiakas voi olla yhteydessä Jämsän kaupungin arkistonhoitajaan p. 040 734 3588, ma-to 7.30-13.00.

Elina Vettenterä
Palveluvastaava
Jämsän Terveys

                                                      

Titta Frantsila

Johtava ylilääkäri                                                 

Jämsän Terveys                                                   

 

Jaa sosiaalisessa mediassa

Lue myös