Taide oli Vappu Salolle mieluinen leikkikenttä

Jämsässä on auennut uusi taidetila Galleria Vasta, jonka ensimmäinen näyttely on kunnianosoitus Vappu Salolle ja hänen taiteelleen.

Vappu Salon muistonäyttely

Galleria Vasta

Avoinna 5.-16.4.2023,

avajaiset 5.4.2023 kello 16–18.

Luontoa, maisemia, eläimiä, ihmisiä ja monenlaisia tunnelmia on nähtävillä Galleria Vastan kevään näyttelyssä. Kyseessä on uuden taidetilan ensimmäinen näyttely, joka on samalla ainutlaatuinen katsaus edesmenneen jämsäläistaiteilijan tuotantoon.

Vappu Salo (1944–2022) oli monen jämsäläisen kuvataiteen ystävän tuntema lahjakas ja tuottelias itseoppinut kuvataiteilija, jonka töitä oli säännöllisesti esillä alueen monissa yhteisnäyttelyissä. Omaa yksityisnäyttelyä hän ei koskaan pitänyt. Joten nyt on tarjolla aivan erityinen mahdollisuus nähdä vain Vapun taiteeseen keskittyvä näyttely, viitisenkymmentä teosta.

Näyttely on Vapun poikien, Jarmo ja Janne Salon, sekä Galleria Vastan yhteistyötä. Galleria Vasta on kahden paikallisen taiteilijan, Sirpa Suomisen ja Kristiina Lähteen yhteinen tila.

Vappu Salon muistonäyttely

Vapulla oli taiteellisia taipumuksia jo nuorena, mutta kuten monella muulla aikalaisellaan, avioliitto, perhe ja perheyritys ajoivat taiteen ohi. 1990-luvulla lasten kasvettua kuvataideharrastus palasi kuitenkin elämään.

1990-luvun lama ajoi naisen työuupumukseen ja perheyritys jouduttiin ajamaan alas. Vaikeimpina aikoina kuvataide auttoi tunteiden purkamisessa. Uupumus vei Vapun sairaseläkkeelle 1990-luvun puolivälissä, ja siitä alkaen hän itsenäisesti opiskeli kuvataiteita ja maalasi kuolemaansa asti.

Yli neljännesvuosisadan kestänyt aktiivinen taiteen tuottaminen kantoi hedelmää.

– Vapun taiteellista jäämistöä läpikäydessämme vaikutuimme töiden sekä laadusta että määrästä, Sirpa ja Kristiina kertovat.

Suurin osa teoksista on öljyvärimaalauksia, mutta hän teki myös akvarelleja, pastellitöitä sekä akryylimaalauksia.

– Myös elämäntilanteet heijastuvat teoksiin, kehityskaari näkyy uupumuskauden aikana maalattujen kaupunkikuvien ankaruudessa, ja miten toipumisen myötä mukaan tuli ihmisiä ja vihreyttä, Kristiina kiteyttää.

maalaus

Vuosien saatossa taitavat luontokuvat ja maisemat muuttuivat yhä pelkistetymmiksi ja rohkeammiksi.

– Äiti kävi pieniä taidekursseja, osti kirjoja ja opiskeli itsenäisesti taiteen tekemistä. Hän ei kaivannut hyväksyntää, mutta näytti mielellään töitään ja halusi kuulla mitä ajatuksia ne herättivät. Taide oli luvallinen leikkikenttä, jossa oli mahdollista kokeilla, testailla ja tehdä irtiottoja. Taide tarjosi kanavaa tunteidenkin käsittelyyn, muistelee Vapun poika Janne Salo näyttelytiedotteessa.

Vastassa on nähtävillä monipuolinen kattaus Vapun teoksia. Kyseessä on myyntinäyttely.

– Kun tutkimme Vapun teoksia, huomasimme miten paljon hän on tehnyt erilaisia kokeiluja, opetellut suunnitelmallisesti esimerkiksi mittasuhteiden piirtämistä, Sirpa kertoo.

joutsenmaalaus

Galleria Vasta on kuvataideseura Värinän entisen tilan paikalle avattu uusi taidetila Koskentiellä. Se toimii työtilana, galleriana sekä taidekurssi- ja tapahtumapaikkana.

– Tämä on todellinen monitoimitila, kävijä voi tulla taidenäyttelyyn ja samalla kohdata taiteilijan työssään, tai tulla taidekurssille ja samalla nähdä näyttelyn. Matalan kynnyksen paikka, jonne on helppo kenen tahansa tulla. Toimimme edelleen läheisessä yhteistyössä Värinän kanssa. Niin ja vuokraamme tilaa myös muille, vaikkapa kurssikäyttöön.

Vasta-nimi ei tällä kertaa viittaa suinkaan saunomiseen, vaan johonkin ihan muuhun:

– Kuvataiteen parissa toimiminen vaatii tietynlaista halukkuutta kulkea vastavirtaan, tai

siltä ainakin usein tuntuu. Meille vastarannankiiskille tämä tuntui luontevalta, Kristiina nauraa.

kaksi maalausta

Galleria Vasta kannattaa ottaa seurantaan netissä http://www.galleriavasta.fi/ sekä Facebookissa ja Instagramissa.

Vapun muistonäyttelyn avajaiset 5.4.2023 kello 16–18

Näyttely avoinna ma-pe kello 14–18, la-su kello 12–16