Tiedote koskien influenssa- ja koronarokotuksia

Influenssarokotukset jatkuvat ajanvarauksella
Walk-in koronarokotukset ilman ajanvarausta edelleen 1. ja 2. koronarokotuksiin
Kolmas koronarokotus ajanvarauksella

Influenssarokotukset jatkuvat Jämsän liikuntahallin rokotuspisteellä ja terveysasemilla. Influenssarokotteen voi saada myös muun varatun käynnin yhteydessä hoitajavastaanotoilla.

Lue lisää influenssarokotuksista edellisestä tiedotteesta, tiedotteeseen pääset tästä

Influenssarokotteen saavat maksutta ne, joiden terveydelle influenssa aiheuttaa oleellisen uhan tai joiden terveydelle influenssarokotuksesta on merkittävää hyötyä Kenelle ilmainen influenssarokote? – THL

Lähipiirin rokotukset myös varattavissa

STM on muuttanut influenssarokotuksia koskevaa asetusta, jossa on tiukennettu lähipiirin määritelmää. Lähipiirin rokotuksissa noudatetaan THL:n tarkennettua ohjeistusta (Alttiiden henkilöiden lähipiirin influenssarokotukset –Infektiotaudit ja rokotukset – THL). Lähipiirin rokotukset kohdennetaan vakavalle influenssalle erityisen alttiiden henkilöiden läheisiin. Lähipiiri saa maksuttoman rokotteen myös silloin, jos vakavalle influenssalle altis ei voi ottaa rokotetta ja kyseessä on toistuva läheinen kontakti.

Vakavalle influenssalle erityisen alttiita henkilöitä ovat voimakkaasti immuunipuutteiset ja muut vakavasti sairaat henkilöt, perussairaat ja huonokuntoiset 65 vuotta täyttäneet, alle 6 kuukauden ikäiset vauvat ja raskaana olevat naiset.

Vakavalle influenssalle alttiita ovat 65 vuotta täyttäneet, sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmiin kuuluvat, raskaana olevat ja alle 7-vuotiaat lapset.

Koronarokotuksista

Jämsän liikuntahallin rokotuspisteelle on edelleen kaikkien yli 12-vuotiaiden jämsäläisten mahdollista tulla ilman ajanvarausta ottamaan ensimmäinen koronarokote ja tehosterokote, kun ensimmäisestä rokotuksesta on kulunut 6 viikkoa. Ajan voi myös varata sähköisesti tästä tai puhelimitse, aikoja on hyvin varattavissa. Ensimmäinen ja toinen koronarokotus on mahdollista saada edelleen ajanvarauksella myös kaikilla terveysasemilla.

Kolmannet koronarokotukset käynnissä ajanvarauksella

Kolmansia koronarokotuksia annetaan Jämsän liikuntahallin rokotuspisteellä ja terveysasemilla ajanvarauksella THL suosituksen mukaisesti kaikille yli 60-vuotiaille ja sairauksien vuoksi riskiryhmiin kuuluville. Kolmaskoronarokoteannos – THL.

Voimakkaasti immuunipuutteisille kolmatta annosta suositellaan aikaisintaan 2 kuukauden kuluttua toisesta annoksesta. Muille ryhmille kolmatta annosta suositellaan, kun on kulunut vähintään 6 kuukautta toisesta annoksesta. Ajan rokotukseen voi varata, kun 2kk/6 kk on kulunut edellisestä rokotteesta.

THL ohjeistuksen mukaan kolmantena annoksena tarjotaan Biontech-Pfizerin Comirnaty-rokotetta ja Modernan Spikevax-rokotetta, ensisijaisesti samaa valmistetta, jota on saanut toisena annoksena. Myös niille henkilöille, jotka ovat aiemmin saaneet Vaxzevria (AstraZeneca) -rokotetta, suositellaan kolmantena annoksena mRNA- rokotetta, jos tälle ei ole lääketieteellistä estettä. Lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluville tai voimakkaasti immuunipuutteisille alle 30-vuotiaille miehille annetaan kolmantena annoksena Comirnatya.

Koronarokotus on mahdollista saada myös influenssarokotuksen yhteydessä sille varatulla ajalla joukkorokotuksissa. Hoivakotien asukkaille rokotteita on annettu yksiköissä, ja kotihoidon asiakkaita hoitajat avustavat edelleen rokotusten ajanvarauksessa.

Toivomme, että kuntalaiset voivat auttaa iäkkäitä lähisukulaisia tai ystäviä saamaan tietoa mahdollisuudesta kolmanteen koronarokotteeseen ja jos he tarvitsevat apua rokotukseen hakeutumisessa.

Mikäli rokotteisiin liittyy kysymyksiä kannustamme olemaan rohkeasti yhteydessä ammattilaisiimme, jotka kertovat rokotteiden vaikutuksista ja mahdollisista haittavaikutuksista. Lisätietoa löytyy myös THL sivuilta kattavasti Rokotteet ja koronavirus: Tietoa koronarokotteista – Infektiotaudit ja rokotukset – THL.

Koronarokotusneuvonta ja ajanvaraus puhelimitse:

Jämsä ja Koskenpää p. 040 7560 744 (arkisin klo 9-15)
Kuorevesi ja Länkipohja p. 040 8461 218 (ma-to 9-15, pe 9-14)

Jämsän liikuntahallin rokotuspiste, osoite Keskuskatu 16

Liikuntahallin rokotuspiste on avoinna ma, ti ja to 9-15, ke 9-17, pe 9-14.

Sähköinen rokotusten (influenssa ja koronarokotus) ajanvaraus tästä linkistä

Huom: Aikoja on varattavissa influenssarokotuksiin viikoille 48-49 liikuntahallin rokotuspisteelle ja terveysasemille.
Aikoja kolmansiin koronarokotuksiin on varattavissa noin kuukausi eteenpäin kerrallaan.

Ennakkotietona: Jämsän liikuntahallin rokotuspiste ei ole käytettävissä rokotuspaikkana aluevaalien vuoksi ajalla 10.1.-24.1.22, tänä aikana koronarokotuksia tullaan antamaan Jämsän pääterveysasemalla sekä muilla terveysasemilla.

Jämsän Terveys Oy:n tiedote (PDF)

Titta Frantsila                                                        Sisko Tiirinen
Johtava ylilääkäri                                                  Palvelujohtaja
Jämsän Terveys                                                     Jämsän Terveys