Vaarallisen jätteen ja SERin mobiilikeräys 4.5.

Jämsän kaupungin jätehuolto järjestää mobiilikeräyksen yhteistyössä Erkki Salminen Oy:n kanssa Paunun koulun parkkipaikalla ke 4.5.2022 klo 16-19. Keräykseen voi tuoda kotitalouksien vaarallisia jätteitä sekä sähkö- ja elektroniikkaromua (SER).

Kiertävä keräys keskustassa

Vastaavaa keräystä ei ole aikaisemmin järjestetty Jämsän keskustassa. Kiertävää keräystä on aikaisemmin järjestetty haja-asutusalueella. Kiertävää keräystä on toivottu Jämsän keskustan alueelle paljon, varsinkin autottomien iloksi. Normaalisti vaarallisten jätteiden  keräystä Jämsän kaupungin puolesta järjestetään Erkki Salmisen jäteasemalla Jämsänkoskella, Länkipohjassa ja Kuoreveden Jätehuolto ja Kuljetus Oy Pauli Vakkilan tiloissa Hallissa ympäri vuoden.

Vaarallinen jäte

Keräykseen voit tuoda kotitalouksien vaarallisia jätteitä, joita ovat mm. maalit, akut, jäteöljyt, öljyn- ja polttoaineensuodattimet, jarrunesteet, liuottimet ja kasvinsuojelu-  ja torjunta-aineet.  Jäteöljyt mielellään 10 tai 20 litran astioissa, maksimissaan 50 litran astioissa. Aineet otetaan vastaan omissa astioissa.

Turvallisuus- ja ympäristösyistä on tärkeää, että vaarallisia jätteitä ei säilytetä kotona pitkiä aikoja ja ne toimitetaan asianmukaiseen käsittelypaikkaan. Vaarallinen jäte kannattaa toimittaa vastaanottopaikkaansa, sillä esimerkiksi poltettavan jätteen astiassa sillä aiheutetaan vaaratilanne jätelaitoksella. Toimittaminen asianmukaiseen käsittelypaikkaan on vieläpä maksutonta. Vaarallisen jätteiden vastaanottoa ylläpidetään perusmaksulla.

Lääkkeet, ruiskut ja neulat tulee viedä apteekkiin.

Sähkö- ja elektroniikkaromu (SER)

Sähkö- ja elektroniikaromua eli SERiä ovat kaikki sähköllä, paristoilla, akuilla ja aurinkokennolla toimivat laitteet. SERiin kuuluvat mm. hellat, jääkaapit, mikrot, televisiot, tietokoneet, tulostimet, pölynimurit, jouluvalot, sähköhammasharjat ja puhelimet.

Käyttökelvottomista laitteista poistetaan ensin vaaralliset aineet ja osat. Tämän jälkeen ne murskataan, jonka jälkeen materiaalit erotellaan toisistaan. Uudelleen käytettävät materiaalit ovat lasi, metalli ja muovi. Näistä kaikista saadaan uusia tuotteita tai ne voivat olla osa uutta tuotetta.

Jämsän kaupungin jätehuollosta Tiina Haapalahdelta
p. 040 182 0446 tai Jonna Yli-Karjanmaalta 040 828 3856