Yksilöllistä liikuntaneuvontaa ja elintapaohjausta työikäisille

Liikuntaneuvontaa ja elintapaohjausta jämsäläisille 2022-2024 -hanke alkoi syyskuun alussa. Jämsän kaupungin toteuttamalla maksuttomalla palvelulla pyritään edistämään työikäisten asukkaiden fyysistä aktiivisuutta ja hyvinvointia. Liikuntaneuvontapalvelu on suunnattu henkilöille, joiden fyysinen aktiivisuus on vähäistä, terveydentila edellyttää elintapojen muutosta tai jotka tarvitsevat tukea liikunnallisemman arjen opettelussa.

Liikuntaneuvontaan voi ohjautua lääkärin, hoitajan tai fysioterapian kautta, mutta neuvontaan voi hakeutua myös itsenäisesti varaamalla ajan suoraan liikuntaneuvoja Minna Stenbergille.

– Liikuntaneuvontaa tehdään aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeet huomioiden. Neuvonnassa käsitellään myös muita hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, kuten ravitsemusta ja riittävää lepoa, toteaa liikuntaneuvoja Minna Stenberg.

Liikuntaneuvontaprosessin pituus on yksilöllinen. Yleensä kesto on useita kuukausia, jotta asiakas ehtii omaksua fyysisesti aktiivisemman elämäntavan.

Liikuntaneuvoja auttaa asiakasta kartoittamaan nykytilanteen ja tukee matkalla kohti aktiivisempaa elämäntapaa. Alkukartoituksen jälkeen liikuntaneuvoja tekee asiakkaan kanssa yksilöllisen suunnitelman, jossa huomioidaan kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilanne ja terveydentila. Tavoitteena on löytää asiakaan tilanteeseen parhaiten sopivat liikuntamuodot, sekä tukea tarvittaessa häntä kohti terveellisempiä elintapoja.

Liikuntaneuvontapalvelu on asiakkaalle aina maksutonta. Mikäli ohjauskertoihin suunnitellaan toimintoja, joista aiheutuu pääsymaksuja, välinevuokrauksia tai muita kuluja, jäävät ne asiakkaan maksettaviksi.

Liikuntaneuvonnan maksuton starttiryhmä alkaa keskiviikkona 14. syyskuuta kello 16.15 Särkijärven kuntotalolla. Ryhmä kokoontuu 10 kertaa ja jokaisella kerralla on oma teemansa. Tavoitteena on etsiä yhdessä liikunnan iloa. Syksyn aikana tutustutaan erilaisiin liikuntalajeihin, keskustellaan terveellisestä ravinnosta sekä riittävästä levosta. Ryhmään otetaan maksimissaan kymmenen osallistujaa alkuhaastattelun perusteella.

Liikuntaneuvonta-hanke on saanut rahoitusta loppuvuoden ajaksi Länsi- ja sisä-Suomen aluehallintovirastolta. Jatkorahoitusta haetaan myöhemmin tänä vuonna.

Minna Stenberg, liikuntaneuvoja, p. 044 493 7653 tai minna.stenberg@jamsa.fi