Yllättävät kohtaamiset Tehtaalla synnyttävät uutta

Jämsä Tehdas -etätyötila on alkanut lunastaa sille asetettuja tavoitteita myös uusien perustettujen yritysten osalta. Ensimmäinen Tehtaan kahvipöydän keskusteluista alkunsa saanut yritys, Softarobotit Oy, perustettiin 28.12.2023. Yrityksen tavoitteena on kolmen vuoden sisällä kasvattaa yrityksen liikevaihto 1,5 miljoonaan euroon ja työllistää useampi kymmenen osaajaa.

– Digitalisaation kehittäminen on yksi merkittävimmistä keinoista kehittää yrityksen kilpailukykyä, lisätä tehokkuutta ja parantaa asiakaskokemusta. Ohjelmistorobotit ovat keino tehostaa tietotyötä ja lisätä tuottavuutta, valottaa Softarobotit Oy:n toimitusjohtaja Atte Porkkala.

Jämsä Tehdas -etätyötila on toiminut Jämsän keskustassa kohta kolme vuotta. Tänä aikana yli 400 käyttäjää on hyödyntänyt ympäristöä työntekoon, yrittämiseen ja opiskeluun. Tehtaasta on muodostunut merkittävä työnteon paikka niin jämsäläisille kuin Jämsässä piipahtavillekin osaajille. Työskentelyn lisäksi Jämsä Tehdas on myös alusta kohtaamisille, keskusteluille ja ajattelun liikkeelle.

– Kun riittävä määrä ihmisiä kokoontuu yhteen, syntyy yllättäviä kohtaamisia. Näistä kohtaamisista on mahdollista syntyä uutta toimeliaisuutta, työpaikkoja ja yrityksiä. On hienoa, että Jämsän kaupunki pystyy mahdollistamaan uuden syntyä, iloitsee tehtaanjohtaja Petteri Koskinen.

Jämsä Tehtaan kahvipöytäkeskusteluista sai alkunsa 28.12.2023 perustettu Softarobotit Oy. Kaksi kokenutta yrittäjää, Hannu Savela ja Atte Porkkala, kohtasivat ensi kertaa juuri Tehtaalla ja huomasivat olevansa kiinnostuneita samoista asioista. Savelalla on pitkä kokemus kasvuyritysten ja liiketoiminnan kehittämisestä, ja Porkkala on yrittäjänä määrätietoisesti kehittänyt digitaalista isännöintiliiketoimintaa.

– Atte kertoi Tehtaan kahvipöydässä ohjelmistorobotiikan hyödyntämisestä isännöintiliiketoiminnassa. Olin jo aiemmin miettinyt yrityksen perustamista ohjelmistorobotiikkaan liittyen. Tästä alkoivat keskustelut yhteistyöstä ja yhteisen yrityksen perustamisesta, summaa Softarobotit Oy:n rahoitusjohtaja Hannu Savela.

Jämsä Tehdas on yhdistänyt Kempeleellä asuvan Savelan jämsäläiseen Porkkalaan. Kolmantena osakkaana yrityksessä on nykyisin Tampereella asuva Anniina Kopsa, jonka vastuualueena uudessa yrityksessä on teknologia. Yrityksen kotipaikka on Jämsä.

Petteri Koskinen, tehtaanjohtaja, Jämsä Tehdas, 040 559 6455, petteri.koskinen@jamsa.fi
Hannu Savela, rahoitusjohtaja, Softarobotit Oy, 040 125 1119, hannu@softarobotit.fi
Atte Porkkala, toimitusjohtaja, Softarobotit Oy, atte@softarobotit.fi

Kuvassa Anniina Kopsa, Atte Porkkala, Petteri Koskinen ja Hannu Savela Jämsä Tehtaan neukkarissa