
Asiakkaan oikeudet
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa Jämsän kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista 1.1.2023 alkaen. Tietoja palveluista sekä asiointikanavista löytyy tammikuusta alkaen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta hyvaks.fi. Tiedot täydentyvät alkuvuoden mittaan. Tiedot palveluista ja toimipisteistä löytyvät edelleen Jämsän kaupungin ja Keski-Suomen pelastustoimen sivuilta niin pitkään kuin on tarpeen.
Potilaalla ja sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus saada asianmukaista ja laadultaan hyvää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelua. Hoidon tai toimenpiteiden vaihtoehdoista on kerrottava avoimesti ja ymmärrettävästi. Potilaiden ja sosiaalihuollon asiakkaiden asemaa ja oikeuksia turvaavat lait.
Asiakkaan ja potilaan oikeudet sisältää:
– potilaan oikeudet
– sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
– hoitotakuu
– sosiaalipalvelujen saatavuus
– tietojen salassapito
– valittaminen
– sosiaaliasiamies
– potilasasiamies
– muistutukset ja kantelut
Lue lisää asiakkaan ja potilaan oikeuksista
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 (www.finlex.fi)
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 (www.finlex.fi)
- Sosiaali- ja terveysministeriö (www.stm.fi)
- Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira (www.valvira.fi)
- Suomi. fi, potilaan oikeudet (www.suomi.fi)
Rekisteri- ja tietosuojaselosteet sekä tiedonsaantipyyntö- ja tarkastuslomakkeet
- Jämsän kaupungin tietojärjestelmä- ja rekisteriselosteet (www.jamsa.fi)