Valtakunnallinen yleisten kirjastojen asiakaskysely toteutettiin kuluvan vuoden huhti-toukokuussa. Kyselyä koordinoivat Aluehallintoviranomaiset ja sen rahoitti Opetus- ja kulttuuriministeriö. Vastaava kysely on aiemmin toteutettu vuosina 2005, 2008 ja 2013. Sivistyslautakunta käsitteli kyselyn tuloksia kokouksessaan 24.10.2018.
Tavoitteena on myös tarkastella uuden kirjastolain (voimassa v. 2017 alusta) toteutumista tällä hetkellä asiakkaiden näkökulmasta. Vastaajia oli valtakunnallisesti lähes 30 000 ja mukana oli suurin osa Manner-Suomen kunnista. Kysely toteutettiin kirjastojen asiakkaille netti- ja paperilomakekyselynä kirjastoissa ja niiden verkkopalveluissa. Kirjastoautoja ei kyselyssä arvioitu.
Jämsän kirjaston saamat arviot noudattivat valtakunnallista linjaa. Vastaajia oli noin 150. Heistä 82% arvioi kirjaston parantaneen elämänlaatuaan erittäin tai melko paljon. Kirjaston koettiin myös tarjonneen virikkeitä vapaa-aikaan ja harrastuksiin (78%) ja auttaneen löytämään tarvittua tietoa (76%).
Monipuolinen ja uudistuva kirjakokoelma koettiin tärkeäksi (4,67 asteikolla 0-5), mutta tavoitteen toteutumista ei arvioitu yhtä myönteisesti (4,19). Äänikirja- ja e-kirjakokoelmien sen sijaan koettiin olevan odotuksia paremmat.
Vastaajia pyydettiin lisäksi arvioimaan tekstimuodossa, mihin asioihin hän on tyytyväinen arvioimassaan kirjastossa ja mihin asioihin ei ole tyytyväinen. Henkilökunnan ammattitaitoa ja palveluhalukkuutta arvioitiin pääosin myönteisesti, vastaavasti pääkirjaston sijainti Jämsänkoskella ja sokkeloiset tilat sekä(kyselyn ajankohtana) pelko lähikirjastojen lopettamisesta aiheutti tyytymättömyyttä.
Jämsän kirjaston saama kokonaisarvosana palveluille ja toiminnalle asteikolla 4-10 oli 8,42.
Sivistyslautakunta lausui kirjaston henkilöstölle kiitoksen laadukkaasta työstä ja kiitti kaikkia asiakaskyselyyn osallistuneita.
Lisätietoja:
kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen
p. 040 832 1123