Keesäinen Jämsän keskusta

Keski-Suomen Liikunta ry palkitsee vuosittain jokaisesta Keski-Suomen kunnasta valitun Vuoden liikuntateon. Vuoden liikuntateko -palkinto voidaan myöntää kaupungin parhaalle urheilijalle, kuntoliikkujalle tai -liikuttajalle, liikuntaseuralle tai jollekin huomionarvoiselle liikuntateolle. Palkinnot jaettiin Keski-Suomen Urhei-lugaalassa 25.1.2019 Jyväskylässä.

Kuntalaiset ovat voineet vapaasti ehdottaa vuoden 2018 Liikuntateko-palkinnon saajaa perusteluineen 31.10.2018 mennessä. Määräaikaan mennessä saapui yhteensä kymmenen (10) ehdotusta, joista kuusi (6) kohdistui samaan liikuntatekoehdotukseen. Kaikille tehdyille ehdotuksille on hyvät perustelut. Osa ehdotuksista voi nousta esiin tulevinakin vuosina. Joukossa on myös uudenlaisista lähtökohdista tehtyjä ehdotuksia

Vuoden 2018 liikuntateko -palkinnon saajaksi Jämsässä valittiin Jämsän Retki-Veikkojen järjestämä Jämsän Seutu – kuntorastit. Jämsän Retki-Veikkojen järjestämä kokonaisuus on perinteikäs, merkittävä ja täysin seuran omana talkootyönä järjestetty laadukas kuntourheilutapahtumasarja. Kuntorastitoiminnan luonne, laajuus ja vaikuttavuus ovat tämän huomionosoituksen arvoisia. Tänä vuonna kirjattiin kauden 28 kuntorastitapahtumassa huikeat lähes 5 000 suoritusta.

Kuntorastit ovat matalankynnyksen tapahtumia. Suurin osa osallistujista on kuntoliikkujia, jotka löytävät iloa ja haastetta arkeen omaa suunnistus- ja kuntotasoa vastaavilta suunnistusradoilta. Yksi lajin hienouksista on se, että ison osan osallistujista muodostavat kokonaiset perheet; onhan ratavalikoimassa jopa alle kouluikäisille lapsille sopivia rastireittiratoja ja toisaalta vaikkapa huippusuunnistajille sopivia vaikeita, pidempiä ratoja.

-Tapahtumien moniarvoisuus, rentous ja luonnonläheisyys luovat niihin hienon tunnelman. Hyvin erilaisilla taustoilla ja lähtökohdilla voidaan mainiosti liikkua rintarinnan ja kokea upeaa yhteisöllisyyttä, tiivistää perusteluja vapaa-aikapalvelupäällikkö Katja Pohjoismäki.

Osana JRV:n kuntorasteja tarjottiin Jämsän kouluille maksuton mahdollisuus saada suunnistusoppia. Keväällä Auvilan kampuksella toteutuikin kaikkien aikojen koulusuunnistuspäivä, jossa kaikkiaan 21 luokkaa, noin 440 oppilasta sai sprinttisuunnistajaa olla tekemässä Jämsän Seutu -rastien tapahtumaennätystä.

vapaa-aikapalvelupäällikkö Katja Pohjoismäki