Keesäinen Jämsän keskusta

Kaikille avoin yleisöluento pidetään Paunun koululla 18.3.2019 klo 18.00 alkaen. Rislakin luennon aiheena on kirjoittaminen. Vuosina 1968 – 2001 Rislakki työskenteli Helsingin Sanomien ulkomaantoimituksessa ja sunnuntaitoimituksessa sekä viimeksi Baltian kirjeenvaihtajana. Maailma ja toimittajan työ muuttuivat noina aikoina ja niiden jälkeen huomattavasti. Tiedonkulku ja uutisointi vaativat aina toimittajalta paljon ja Rislakilla on näkemystä ja kokemusta toimittajan arkipäivästä eri puolilta maailmaa.

Päätyönsä ohessa Jukka Rislakki on kirjoittanut noin 20 kirjaa ja lukuisia ar­tik­ke­lei­ta tutkivan journalismin otteella. Hänen teoksiaan on julkaistu Suo­men lisäksi Yhdysvalloissa, Ukrainassa ja Baltiassa. Nykyään hän kirjoittaa vakoiluromaaneja, mutta tuo­reim­mas­sa kirjassaan Mullistusten mies (2018), hän muistelee muun muassa pai­kal­li­sia olo­suh­tei­ta ja ihmisiä lapsuus- ja nuoruusvuosiltaan Jämsän seudulla.

Kir­joit­ta­ja­na hän on käsitellyt niin kotimaan kuin maailmapolitiikankin ai­he­pii­re­jä. Näistä ansioistaan hänet on palkittu mm. valtion tie­don­jul­kis­ta­mis­pal­kin­noil­la 1986 ja Suomen tietokirjailijat ry:n tun­nus­tus­pal­kin­nol­la 2012. Rislakki oli myös tieto-Finlandia-ehdokas 1997.

Rislakin kirjallinen tuotanto on laaja ja luennolla kuullaan kuinka toimittajan työ ja kirjailijan työ on saatu sopimaan yhden kiireisen miehen elämään. Mitä kirjoittaminen on merkinnyt Rislakille, miten hän hankkii tietoa, mitä hän lukee, mikä on saanut hänet tarttumaan useinkin arkoihin ja vaativiin aiheisiin ja millainen vastaanotto hänen teoksillaan on ollut – tässä muutamia luennolla vastauksen saavia kysymyksiä.

palveluasiantuntija Hannu Ahlstedt