Keesäinen Jämsän keskusta

Usea jämsäläinen kylä on osallistumassa Keski-Suomen alueen Digisti kylässä -hankkeeseen, jonka tarkoituksena on lisätä hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä sekä parantaa digimyönteisyyttä ja digivalmiuksia maaseudulla. Hanke on 2-vuotinen ja siinä käytetään toimintamuotoina mm. vertaistoimintaa, tutoreita, digiklinikoita ja digipalvelupäiviä.

Jämsästä mukaan aikovat lähteä kyläyhdistysten puitteissa Juokslahden, Koskenpään, Länkipohjan ja Partalan kylät sekä Hallin taajaman alueella hiljattain perustettu Hallin seutu -alueyhdistys.

Keskeinen kohderyhmä on vanhempi väestö, mutta toimintaan pyritään saamaan eri tavoin mukaan kylien asukkaita ikään katsomatta. Tietojen ja taitojen vahvistaminen on tarpeen, koska sekä julkisia että yksityisiä palveluita sähköistetään edelleen mm. kustannustehokkuuden saavuttamiseksi.

Hankkeen järjestäjinä ja toteuttajina ovat Keski-Suomen Sydänpiiri ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu, jotka tekevät mahdollisuuksien mukaan yhteistyötä myös paikallisten toimijoiden kanssa. Hankkeen rahoitus tulee maaseuturahastosta Keski-Suomen ELY-keskukselta. Jämsän kaupungin rahoitusta ei käytetä.

Susanna Nurmeksela
Jyväskylän ammattikorkeakoulu