Keesäinen Jämsän keskusta

Omatoimikirjastot ovat yleistyneet Suomessa nopeasti. Verovaroin rahoitettu tila ja aineisto on haluttu saada mahdollisimman laajasti asiakkaiden käytettäväksi. Omatoimikirjastoon on asennettu omatoimikäytön mahdollistava järjestelmä ja tiloja valvotaan teknisesti muun muassa kameroin.  Omatoimikirjastossa voi asioida jo aikaisin aamulla ja aina iltamyöhään asti. Toimintamalli perustuu luottamukseen ja järjestyshäiriöitä onkin yleensä ollut hyvin vähän.

Omatoimimalli on nyt aloittamassa myös Jämsän Kuorevedellä.  Kirjaston tiloihin voi 6.5. alkaen tulla kirjastokortin ja siihen liitetyn pin-koodin avulla joka päivä klo 7-21. Alaikärajaa ei ole. Kirjautuminen on henkilökohtainen eli asiakkaan tulee varmistaa, ettei kirjastoon tule samalla ovenavauksella muita henkilöitä. Yhdessä huoltajan kanssa alle 15-vuotiaat voivat kuitenkin käydä omatoimikirjastossa ilman omaa kirjastokorttia.

Henkilökunnan palveluaikaa ei ole, mutta omatoimikirjastossa asiakkaat voivat:

• lainata ja palauttaa automaatilla
  • noutaa ja lainata varaamansa aineiston
  • lukea lehtiä ja e-lehtiä
  • käyttää tietokonetta
  • käyttää kirjaston langatonta verkkoa (WLAN)
  • kopioida ja tulostaa

Kaupungin kassapalvelu päättyy, mutta kirjaston maksuja voi maksaa verkkopalvelussa. Mikäli pin-koodia ei ole, sen saa käymällä missä vain Keski-kirjaston toimipisteessä tai sen voi itse tehdä verkkopalvelussa (keskikirjastot.fi). Kirjastokortin saa Keski-kirjaston toimipisteistä, myös kirjastoautosta.

Ensimmäisellä toimintaviikolla 6.-11.5. paikalla on opastus omatoimiasiointiin maanantaista perjantaihin klo 10-19 ja lauantaina klo 12-15.

kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen