Keesäinen Jämsän keskusta

Jämsän kaupunki osallistuu VIRTA-hankkeeseen 3000 eurolla. Sillä tehdään Suinujoen ja Raininkaisenojan virtavesien-inventointi sekä näiden vesistöjen ja Kertejoen sähkökoekalastus tänä vuonna.

Kokemäenjoen vesistön vesiensuojeluyhdistys ry (KVVY ry) käynnisti vuonna 2018 nelivuotisen hankkeen Pirkanmaan kuntien, kalastusalueiden ja Pohjois-Savon ELY-keskuksen tuella.

Hankkeessa on kartoitettu taimenen luontaista esiintymistä sähkökoekalastuksilla sekä arvioitu taimenen mäti-istutusten tuloksellisuutta ja kunnostustoimien vaikutuksia taimenen luontaiseen lisääntymiseen koekalastuksilla. VIRTA-hanke järjesti myös kuusi virtavesi-talkookunnostustapahtumaa ja toteutti kaksi virtavesien koneellista kunnostamista.

Rahoitukseen osallistuvat ELY-keskuksen Järvi-Suomen kalatalouspalvelut sekä alueella olevat osakaskunnat. Kustannukset jakautuvat karkeasti 50 % ELY-keskuksen ja 50 % muiden rahoituslähteiden kesken.

Kartoitukset antavat hyvän kuvan alueen virtavesien nykytilasta, kunnostusmahdollisuuksista ja kalojen nousuesteistä. Sähkökoekalastukset antavat tietoa vesistöjen kalataloudellisesta tilasta ja taimenen mahdollisesta esiintymisestä kohdevesistöissä. Esiselvitykset luovat pohjan seuraavina vuosina toteutettaville hoitotoimenpiteille.

Sähkökoekalastusta tehdään koski- tai virtapaikoissa erikoisvalmisteisella laitteella, jonka avulla veteen sijoitettujen anodihaavin ja katodijohdon väliin synnytetään pulssitettu tasavirtasähkökenttä.

Anodihaavin läheisyydessä on kolme vyöhykettä, joista uloimmassa kalat karkottuvat, keskimmäisessä suuntaavat uintinsa kohti anodia ja sisimmässä taintuvat. Taintuneet kalat kerätään talteen, minkä jälkeen ne voidaan käsitellä (mitata, punnita ja ottaa esimerkiksi DNA- tai iänmääritysnäyte). Käsittelyn jälkeen kalat virvoitetaan ja palautetaan takaisin koealalle.

Lue lisää VIRTA-hankkeesta.

ympäristöpäällikkö Piia Koski