Keesäinen Jämsän keskusta

Länkipohjan omatoimikirjasto on suunniteltu otettavaksi käyttöön 16.9.2019.

Omatoimikirjasto tarkoittaa asiakkaan mahdollisuutta käyttää kirjaston palveluja itsenäisesti. Pääsy kirjastotilaan edellyttää tunnistautumista kirjastokortin ja siihen liitetyn pin-koodin avulla ennen kuin ovien lukitus aukeaa. Lainaaminen ja palauttaminen tapahtuvat automaateilla ja tilaa valvotaan etävalvonnalla.

Omatoimikäytön mahdollistava varustus koostuu kulunvalvonnasta, ääni- ja valo-ohjauksesta, kameravalvontajärjestelmästä sekä lainaus- ja palautustoimitojen automatisoinnista.

Sivistyslautakunta päätti kokouksessaan 28.8.2019 Länkipohjan omatoimikirjaston sääntöjen noudattavan aiemmin hyväksyttyjä Kuoreveden omatoimikirjaston käyttösääntöjä. Ainoana lisäyksenä Länkipohjan säännöissä on käytäntö, jossa asiakas voi itse tehdä PIN-koodin myös kirjaston verkkopalvelussa.

Sääntöjen mukaan kirjasto on avoinna ma – su klo 7 – 21. Sisäänkirjautuminen tapahtuu Keski-kirjastokortilla ja PIN-koodilla. Omatoimikirjaston itsenäiseen käyttöön ei sovelleta ikärajoja. Alle 15-vuotiaan huoltaja on vastuussa lapsen kirjastokortilla tapahtuvasta käytöstä.

Käyttösääntöjen toimivuutta arvioidaan yhteisesti Kuoreveden ja Länkipohjan osalta vuoden 2019 aikana ja siitä raportoidaan sivistyslautakunnalle mahdollisia muutoksia varten.

kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen

Omatoimikirjaston käyttösäännöt