Keesäinen Jämsän keskusta

Jämsän sivistyslautakunta hyväksyi kokouksessaan 27.11.2019 omatoimikirjastojen käyttösäännöt käytettäväksi toistaiseksi voimassa olevina.

Kuoreveden kirjasto on toiminut omatoimiperiaatteella 6.5.2109 alkaen ja Länkipohjan kirjasto 16.9.2019 alkaen. Muutos on sujunut hyvin ja asiakkailta on saatu kiittävää palautetta uudesta toimintamallista sekä kasvaneesta aukioloajasta. Molemmat kirjastot ovat avoinna joka päivä klo 7 – 21. Puutteeksi on koettu asiakaspalveluajan päättyminen, tätä kuitenkin korvataan tarjoamalla lisäopastusta tarpeen mukaan molemmissa kirjastoissa, sanoo kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen.

Myönteinen vastaanotto näkyy myös lainauksien kasvussa. Lisäystä on Kuorevedellä vuoden takaiseen tilanteeseen verraten 26,5% ( 12 346-> 15 620) ja Länkipohjassa 32,9% ( 2 313 -> 3 073).

Omatoimikirjastojen säännöt hyväksyessään sivistyslautakunta edellytti, että käyttösääntöjen toimivuutta arvioidaan vuoden 2019 aikana ja siitä raportoidaan sivistyslautakunnalle mahdollisia muutoksia varten.

Käyttösäännöissä huomioitiin yhdenvertaisuusvaltuutetun kannanotto, jonka mukaan kirjaston pääsyn ikärajalla puututtaisiin alaikäisten perusoikeuteen sivistää itseään verovaroin järjestetyssä toiminnassa. Hyväksyttyjen sääntöjen mukaan Jämsän omatoimikirjastoissa ei ole ikärajaa.

Omatoimikirjastoon siirtymisessä saatiin tukea Aluehallintovirastolta sekä Länkipohjan osalta myös Tunkelon säätiöltä. Avustuksien yhteissumma oli 40 000 euroa ja kirjaston näkökulmasta tuki oli ensiarvoisen tärkeä, kiittelee kirjastopalvelupäällikkö Mäkinen.

kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen, p. 040 832 1123