Jämsän Keskuskatu kesällä 2020

Keski-Suomen Liikunta ry palkitsee vuosittain jokaisesta Keski-Suomen kunnasta valitun Vuoden liikuntateon. Jämsässä sivistyslautakunta valitsi kokouksessaan 27.11.2019 vuoden liikuntateko –palkinnon saajaksi Duo-96 junioreiden salibandytoiminnan. Valitun palkitseminen tapahtui yhteistyössä Keski-Suomen Liikunta ry:n kanssa maakunnallisessa Urheilugaalassa 31.1.2020. Lisäksi Jämsän kaupunki palkitsee vuoden liikuntateko –palkinnon saajan 300 euron stipendillä.

Vuoden liikuntateko –palkinnon saaja voi olla valmentaja, ohjaaja, urheiluseura tai muu toimija tai toiminta. Esitykset Vuoden 2019 liikuntateko –palkinnon saajasta pyydettiin kirjallisena 31.10.2019 mennessä liikuntatoimeen. Määräaikaan mennessä saapui yhteensä 14 ehdotusta, joista osa kohdistui samoihin liikuntatekoihin. – Osa ehdotuksista voi tulla esiin vielä myöhemmin, arvelee vapaa- aikapalvelupäällikkö Katja Pohjoismäki.

Salibandytoiminnalle on ollut selvästi tarvetta, neljässä vuodessa pelaajien määrä on moninkertaistunut. Sarjatoimintaan Duolta osallistuvat F1-, F2-, E1-, E2- ja D2-juniorit. Lisäksi Duolla on ns. lasten matalan kynnyksen salibandyryhmä ja aikuisten harrastesalibandy. Syyskuussa 2019 Duo Jämsä rakensi Jämsän Äijän aukiolle lähiliikuntapaikan kahden päivän ajaksi, jossa oli salibandyyn ja muuhun ulkoliikuntaan sopiva ulkopelialusta. Salibandya kävi pelaamassa lähes 400 pelaajaa kahden päivän aikana, mukana mm. Jokivarren päiväkodin eskarit sekä neljä luokkaa Jämsänjoen yhtenäiskoululta.

Parissa vuodessa on saatu seutukunnalle salibandyn juniori-toimintaa, joka liikuttaa viikoittain yli sataa pientä salibandy-junnua. Toiminta on lämminhenkistä, reilua ja jämäkkää ja näin ollen harrastuksen aloittamiseen on matalakynnys.

Duo96 tekee myös yhteistyötä Jämsänkosken Ilveksen jääkiekkoilijoiden kanssa. Seura ei kilpaile samoista pelaajista, vaan pyrkii yhteistyöllä järjestämään esimerkiksi pelit siten, että junioreilla on mahdollisuus harrastaa molempia lajeja.

Eräässä perustelussa todetaan, että "Taimet on kylvetty. Nyt on aika antaa lannoitetta ja nauttia sitten muutaman vuoden päästä menestyvästä salibandyn edustusjoukkueesta.” Seuran puuhamiehet ja naiset ovat omalla työllään vahvasti mukana toiminnassa ja sitoutuneita siihen, he ansaitsisivat tunnustusta tehdystä työstä. Duo96 on hyvänä esimerkkinä alueen muille urheiluseuroille, lapsille ja nuorille sekä ihan kaikille paikallisille siitä, miten joukossa on voimaa ja talkoilemalla saadaan paljon hyvää aikaan.

vapaa-aikapalvelupäällikkö Katja Pohjoismäki