Jämsän Keskuskatu kesällä 2020

Nuorten Suomi ry palkitsee vuosittain nuoria toimijoita ja nuorten taustalla toimivia tukijoita, tsemppareita ja tsemppaajia. Maakuntatason valinnat tehdään kuntien esityksien pohjalta. Valitut oli tarkoitus palkita maakunnallisessa juhlassa Jyväskylässä 13.3.2020, mutta tilaisuus peruutettiin koronaviruksen takia. Valitut saavat kunniapalkintonsa myöhemmin.

Jämsän tsemppareiksi valittiin Partiolippukunta Jokipartion Haukat –ryhmä: Pinja Pajunen, Pipsa Pajunen, Elisa Asikainen, Alva Marjanen, Peppi Pitkänen, Kaisa Vallittu, Elvi Warwick ja Milla Laukkanen

Haukat toimivat viikoittain ahkerasti omassa ryhmässään ikäistensä kanssa sekä ryhmien vetäjinä nuoremmille partiolaisille. He ideoivat tapahtumia ja ovat aktiivisesti mukana koko lippukunnan toiminnassa. Haukat osallistuvat oman samoajien ikäkauden partiolaisten tapahtumiin ja kisoihin itsenäisesti. Nuoret ovat yhdessä aikuisten kanssa järjestämässä oman lippukunnan tai Hämeen partiopiirin tapahtumia. Talkoisiin osallistumalla he rahoittavat toimintansa itse, mm. he kesällä 2019 kävivät pyöräretkellä Ahvenanmaalla tienaamillaan rahoilla. Ryhmän jäsenet ovat erinomaisia roolimalleja ja esimerkkejä nuoremmille partiolaisille. Heillä on reipas ja aktiivinen ote niin harrastustoiminnassa kuin omissa henkilökohtaisissa opinnoissaankin. He ovat luotettavia ja vastuunsa kantavia nuoria. He suhtautuvat tekemiseen vakavasti, mutta aina pilke silmäkulmassa ja partiomaisella asenteella.

Jämsän tsemppariksi valittiin Jokipartion pitkäaikainen toimija Annika Raevaara-Marjanen. Annika on osallistunut partiotoimintaan pienestä lähtien ja hänen partiouransa on jatkunut erittäin aktiivisesti näihin päiviin saakka. Hän on aina positiivinen ja kannustava aikuinen, saa lempeydellä ja ystävällisyydellä isotkin joukot puhaltamaan yhteen hiileen. Esimerkillään hän tartuttaa tekemisen meiningin ympäristöönsä. Annika on toiminut Jämsän Jokipartiossa lukuisissa eri tehtävissä, kuten lippukunnanjohtaja, hallituksen jäsenenä ja ryhmien vetäjänä useille ryhmille yhtä aikaa. Hän on toiminut isojen tapahtumien päävastuullisena järjestäjänä. Partioharrastus ei ole rajoittunut vain Jämsän Jokipartion toimintaan, vaan hän on ollut myös piirin tehtävissä. Hän on toiminut jämsäläisten lasten ja nuorten parissa pitkään ja kantanut vastuuta nuorista enemmän kuin monta muuta aikuista yhteensä. Partion lisäksi Annika on ollut aktiivinen eri urheiluseuroissa ja monessa muussa harrastuksessa

Uutena tsemppaajana kunnat voivat esittää päättäjätsemppaajan nimeämistä. Jämsästä valittiin palkittavaksi Leila Seppälä. Leila on työssään koulunkäynninohjaajana ja vapaaehtoisena järjestöpuolella ollut vuosikymmeniä aktiivinen toimija. Nuorisotilojen yökahviloissa Leila on osaltaan mahdollistanut toimintamuodon ylläpitämisen. Tällä hetkellä Leila on teknisen lautakunnan jäsen.

palveluasiantuntija Hannu Ahlstedt