Jämsän Keskuskatu kesällä 2020

On luonnollista, että poikkeuksellinen ja monelta osin epävarma tilanne huolestuttaa ja pelottaa. Konkreettiset asiat, kuten säännöllinen ateriarytmi, liikunta ja muut tavalliset arkitoimet auttavat pysymään kiinni arjessa. Hyvästä unirytmistä huolehtiminen on myös tärkeää.

Jos on neuvoton olo, hengähdä syvään ja ota tuumaustauko. Suunnittele, ennakoi ja pohdi, miten päivän rutiinit kannattaisi muuttuneessa tilanteessa järjestää, ja kirjoita suunnitelma ylös. Uudessa tilanteessakin voi pyrkiä noudattamaan mahdollisimman tavanomaista päivärytmiä.

Jos olet etätöissä, kannattaa herätä, pukeutua, tehdä työt ja käydä ulkona kuten normaalina työpäivänä. Vanhojen ja tuttujen tapojen ohella kokeile ja ota käyttöön uusia etäkäytäntöjä. Kokousta etänä, pidä etäkahvihetkiä tai muita etäyhteyksiä. Ole ystäviin tai kollegoihin yhteydessä puhelimitse tai vaikka videopuheluilla.

Vältä päihteitä

Joku saattaa yrittää turruttaa huolta ja ahdistusta päihteillä. Poikkeuksellisessa kriisitilanteessa kannattaa pikemminkin välttää alkoholin ja muiden päihteiden käyttöä. Ne eivät auta ahdistukseen, vaan vahvistavat pahaa oloa. Päihteiden käytön jälkeen ahdistuneisuudella on tapana paremminkin lisääntyä kuin vähentyä.

Älä jää yksin

Mikä tilanteesi onkin, älä jää yksin, vaan puhu luotettavien ihmisten kanssa. Toisten ihmisten seura tukee ja rauhoittaa. Keskustelu ja kokemusten vertailu kannattaa etenkin sellaisten ihmisten kanssa, jotka auttavat rauhoittumaan ja etsimään vaikeuksiin ratkaisuja.

Ystäviin ja perheenjäseniin kannattaa pitää yhteyttä myös poikkeustilanteessa. Vaikka toisia suojataan pitämällä fyysistä etäisyyttä, aikaa voi viettää yhdessä etäyhteyksien avulla. Jos taas perheenjäsenten liiankin tiivis yhdessä kotona oleminen kiristää hermoja, muuttuneen arjen pelisääntöjäkin rakennetaan yhdessä keskustelemalla. Jokainen ansaitsee tulla kuulluksi, ja siinä tarvitaan keskustelua.

Kun arkiset neuvot eivät auta ja ahdistus kasvaa liian suureksi, monenlaista apua on tarjolla:

  • Kriisipuhelin 09 2525 0111 – auki koko ajan
  • Sekasin-chat 12-29-vuotiaille
  • Kriisikeskus Mobile (014) 266 7150
  • Jämsän mielenterveys- ja päihdepalvelut, Sairaalantie 11, 42100 Jämsä
    Mielenterveyskeskus, puh. 050 433 8344
    Nuorisopsykiatrian poliklinikka, puh. 040 152 0055
    A-klinikka, puh. 040 712 2572

    Päivystys on auki 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä: Sairaalantie 11, 42100 Jämsä, puh. 040 712 2555

Lisää neuvoja koosteessa (pdf)

Lisätietoja: nuoriso-ohjaaja Teemu Liedenpohja, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 040 865 6485

Jaa artikkeli

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn