Keesäinen Jämsän keskusta

Koronaepidemiatilanteesta ja terveysasemien sekä sairaalan toiminnasta 24.4.2020

Testausmäärän kasvusta huolimatta uusia positiivisia koronatestituloksia ei alueella viimeisen parin viikon aikana ole todettu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tilanne olisi ohi. Viranomaisten antamia suosituksia, kuten liikkumis- ja kokoontumisrajoituksia on erittäin tärkeää noudattaa ja riskiryhmien suojaaminen edelleen on tarpeen. Jatkamme edelleen varautumista epidemiaan sekä infektiopotilaiden hoitoon.

Koronavirusepidemia on kuitenkin edennyt hitaammin ja maltillisemmin kuin vielä kuukausi sitten arvioitiin. Kiireetöntä vastaanottotoimintaa on edelleen jatkettu ja mm. koulu-ja opiskeluterveydenhuollon tarkastuksia on aloitettu uudelleen. Asevelvollisten tarkastukset tehdään toukokuun puoliväliin mennessä.

Kutsuja vastaanotoille ja poliklinikoille sekä leikkaustoimenpiteisiin lähetetään ja soitetaan puhelimitse ja tämä voi tapahtua lyhyelläkin varoitusajalla. Sähköisten palveluiden ja etäkanavien hyödyntäminen ja edelleen lisääminen jatkuu kaikissa toiminnoissa. Videovastaanotoilla, mahdollisuuksien mukaan myös asiakkaan kotoa käsin ja puhelinyhteydenotoissa pyritään hoitamaan mahdollisimman paljon asioita. Aikoja varataan tutkimuksia ja hoitoja varten myös terveysasemien vastaanotoille. Haluamme korostaa, että perussairauksien hyvä hoito on tärkeää ja kaikki tarpeelliset tutkimukset ja kontrollit järjestetään joko etäkanavissa tai vastaanotolla.

Sairaalalla pääterveysasemalla toimii edelleen erillinen infektiopotilaiden vastaanotto ja asiakkaita neuvotaan olemaan terveysasemille yhteydessä aina ensin puhelimitse, jolloin annetaan aika ja ohjataan minne saapua. Akuuttivastaanotto ja ensiapu toimivat aiempaan tapaan normaalisti.
On hyvä edelleen muistaa, että hengitystieinfektioita vältetään parhaiten huolehtimalla hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta, sekä sosiaalisia kontakteja välttämällä.

Tarkastelemme tilannetta viikoittain ja epidemiatilanteen muuttuessa informoimme tulevista toiminnan muutoksista.

Johtava ylilääkäri Titta Frantsila

Jämsän Terveyden tiedote 24.4.2020 (pdf)