Keesäinen Jämsän keskusta

Kaupunginhallitus hyväksyi 21.10.2019 § 261 lin­jauk­sen nuorille myönnettävistä stipendeistä ja delegoi sään­nöis­tä päättämisen sivistyslautakunnalle.  Sivistyslautakunta päätti säännöistä kokouksessaan 6.11.2019.

Stipendit voidaan luovuttaa 15-22 –vuotiaille jämsäläisille nuorille heidän ansioistaan liikunnan, kulttuurin tai taiteen alalla. Stipendit ovat suuruudeltaan 50 euroa. Liikuntastipendi myönnetään esityksestä kaikille 15-22 -vuotiaille jämsäläisille, jot­ka ovat saavuttaneet ko. vuoden aikana Suomen mestaruus­kil­pai­luis­sa tai kansainvälisissä arvokilpailuissa mitalisijan. Esitykset kulttuuri- ja taidestipendien saajista tehdään järjestöjen tai oppilaitosten toimesta. Stipendi voidaan myöntää kulttuurin ja tai­teen saralla me­nes­ty­neel­le nuorelle. Stipendejä myönnetään enin­tään 10 kap­pa­let­ta vuosittain.

Stipendien saajat julkistettiin kaupunginvaltuuston kokouksessa 8.6.2020.

Nuorten liikunta-, kulttuuri- ja taidestipendien saajat perusteluineen

Kulttuuri- ja taidestipendit (10 kpl) á 50 €:

1. Lilian Karppinen

Lilian on todella lahjakas kuvataiteissa; digitaalinen piirtäminen ja animaatioiden tekeminen on hänen ominta osaamistaan. Lilian myös piirsi ja maalasi postikortteja viime vuonna 9.luokkalaisten Saksan matkan rahankeruuta varten.

2.  Rasmus Jokela

Rasmus on suorittanut Jämsänjokilaakson musiikkiopistossa sähkökitaran soitossa perusasteen 3. tason. Opinnot edistyivät todella nopeasti. Rasmus on osallistunut myös musiikkiopiston bändisoittoon ja ollut monissa kokoonpanoissa mukana. Rasmuksen osaaminen on vahvaa ja esiintyminen on luontevaa ja rentoa.

3. Ilona Friman

Ilona suunnitteli J+J teatterin Nahkatakkisen tytön koreografian ja näytteli esityksissä.

Ilona suoritti keväällä 2019 kansantanssin ohjaajakoulutuksen ja aloitti heti syksyllä 2019 itsenäisesti tanhuryhmän ohjaamisen Jämsän Tanhuujat ry:ssä.

Ilona loisti erinomaisilla taidoillaan kuvataiteen kurssilla Jämsän lukiossa. Hänen kuvataiteen töitään on kehuttu paljon. Ilona on erityisen lahjakas piirtämisessä.

4. Mea Malvisalo

Mea on suorittanut Jämsänjokilaakson musiikkiopiston päättötutkinnon pääaineenaan pianonsoitto. Mea on esiintynyt monissa konserteissa.

Jämsänjoen yhtenäiskoululta häntä kuvaillaan poikkeuksellisen lahjakkaaksi kuvataiteissa erityisesti piirtämisessä.

5. Mea Rantanen

Mea on osallistunut Jämsän työväenopiston maalauksen ja muotoilun työpajaan. Hän on hyvin aktiivinen ja lahjakas kuvataiteen harrastaja ja on hakeutumassa kuvataiteen jatko-opintoihin. Hänen töitään on ollut esillä Kivipankin kevätnäyttelyssä.

6. Vilja Hirvelä

Vilja on Jämsänjokilaakson musiikkiopiston kasvatti. Hän suoritti asepalveluksensa puolustusvoimien varusmiessoittokunnassa ja toimi PVVMSK:n viihdeyhtyeen solistina. Vilja on esiintynyt ahkerasti monenlaisissa konserteissa ja tapahtumissa.  Viljan instrumentteina ovat kitara, viulu, piano ja lisäksi hän laulaa.

7. Milka Koskinen

Milka kuvasi ja editoi Jämsän lukion esittelyvideon itsenäisesti. Lisäksi hän osoitti erityistä lahjakkuutta kuvataiteen kurssilla, varsinkin valokuvauksessa, mutta myös muissa tehtävissä.

8. Minni Laitinen

Minni on harrastanut kymmenen vuotta kanteleen soittoa ja hän osallistui viime vuonna kansainväliseen kantelekilpailuun Turussa. Esiintynyt useissa eri paikoissa seutukunnalla.

9. Veera Lehtinen

Veera on nuoresta iästään huolimatta osallistunut Teatteriyhdistys Tenho ry:n toimintaan jo monella eri osa-alueella. Hän on toiminut valo- ja ääniteknikkona, lipunmyyjänä, näyttelijänä, liikenteenohjaajana, maskeeraajana ja kahvilapalveluissa eli on todellinen moniosaaja.

10. Jessica Vesa

Jessica on järjestänyt kolmena vuonna peräkkäin Halloween -tapahtuman lapsille. Jessica on myös laulaja ja lauluntekijä, joka on esiintynyt aktiivisesti jämsäläisissä tapahtumissa.

Liikuntastipendit (12 kpl) à 50€:

1. Siiri Kaislo

Siiri on harrastanut jalkapalloa jo useita vuosia. Jämsäläisjoukkueissa pikkujuniorina jalkapallo-oppinsa saanut Jyväskylän Pallokerhon jalkapalloilija saavutti B-tyttöjen SM kultaa viime vuonna.

2. Veera Helminen

Veera ja russponi Solklar voitti esteratsastuksen Suomenmestaruuden viime vuonna. Veera on harrastanut ratsastusta 11 vuotta ja edustaa Kuhmoisten Kopse ry:tä.

3. Emmi Lahtela

Emmi on Jyväskylän Pallokerhon jalkapalloilija ja hän saavutti viime vuonna B-tyttöjen SM kultaa. Jalkapallo on ollut Emmin vahvin urheilulaji jo vuosia. Jalkapalloharrastus on alkanut Jämsänjokilaaksossa.

4. Inka Remes

Inkan paras saavutus viime vuonna oli ampumajuoksun SM hopeaa Kauhajoella N16 sarjassa. Inka edustaa lajissaan Keuruun Kisailijoita.

5. Venla Marjanen

Venlan laji on yleisurheilu ja hän saavutti SM pronssia 800m juoksussa Kankaanpäässä N17 sarjassa. Samoissa kilpailuissa 1500 m juoksussa Venla oli 13. Venlan seura on Kaipolan Vire.

6. Simo Piirainen

Simo saavutti moukarin heitossa SM hopeaa Lahdessa P15 sarjassa. Samoissa kilpailuissa Simo sijoittui kiekonheitossa 8. sijalle. Simo edustaa Kaipolan Virettä.

7. Lauri Hirvelä

Jämsänkosken Ilveksen moukarinheittäjä Lauri voitti SM kultaa M16 sarjassa Kankaanpäässä.

8. Hilla Pitkänen

Jämsän Retki-Veikkojen suunnistaja Hilla saavutti SM pronssia keskimatkalla Taivalkoskella D18 sarjassa, SM kultaa sprinttiviestissä Raumalla H/D18 sarjassa ja SM-viestissä hopeaa Mynämäellä D20 sarjassa.

9. Inka Nurminen

Jämsän Retki-Veikkojen suunnistaja Inka saavutti SM pronssia D20 sarjassa pitkänmatkan kilpailussa Fiskarsissa ja SM hopeaa viestissä D20 sarjassa Mynämäellä.

10. Helmi Pitkänen

Jämsän Retki-Veikkojen suunnistaja Helmi saavutti hopeaa SM keskimatkalla Taivalkoskella D16 sarjassa, hopeaa SM pitkänmatkan kilpailussa Fiskarsissa ja oli mukana Nuorten Jukolan viestin voittajajoukkueessa Turussa. Viestin 34 vuotisessa historiassa tämä oli ensimmäinen kerta, kun keskisuomalainen seura voitti.

11. Aarni Ronkainen

Jämsän Retki-Veikkojen suunnistaja Aarni saavutti pronssia 16-vuotiaiden nuorten EM pitkänmatkan kilpailuissa Valko-Venäjällä, kultaa SM sprinttiviestissä H/D18 sarjassa Raumalla, kultaa SM pitkällä matkalla Fiskarsissa H16 sarjassa, kultaa SM viestissä H18 sarjassa Mynämäellä ja oli mukana Nuorten Jukolan voittajajoukkueessa Turussa.

12. Mikaela Karjalainen

Jämsän Retki-Veikkojen suunnistaja Mikaela nappasi kultaa 18-vuotiaiden nuorten EM-viestissä Valko-Venäjällä, kultaa SM sprinttiviestissä H/D18 sarjassa, pronssia SM pitkällä matkalla Fiskarsissa D18 sarjassa, hopeaa SM viestissä D20 sarjassa Mynämäellä ja oli mukana Nuorten Jukolan voittajajoukkueessa Turussa.

vapaa-aikapalvelupäällikkö Katja Pohjoismäki