Jämsän Keskuskatu kesällä 2020

Jämsän sivistyslautakunta käsitteli kokouksessaan 16.6.2020 koronaepidemian ja poikkeusolojen vaikutuksia Jämsän kirjastoissa. Jämsän kirjastot sulkeutuivat 17.3.Valtioneuvoston linjauksen johdosta.  11.5. alkoi varatun aineiston ja asiakkaan pyynnöstä koottujen kirjakassien lainaus, mutta vain lainaustoimintaan välttämättömät tilat pääkirjastossa olivat käytettävissä. 1.6. voitiin tilat avata hallitusti ja asteittain. Asiakkaat pääsivät runsaan kahden kuukauden tauon jälkeen selaamaan aineistoja ja oleskelemaan tiloissa.  Turvallisuudesta kuitenkin huolehditaan, omatoimikirjastoissa on valvoja paikalla, istumapaikkoja on vähennetty ja henkilökunta käyttää visiirejä.

Sulkuaikana henkilökunta mm. etäkouluttautui ja teki aineistopoistoja tehostetusti. Myös aineistohankintaa tehtiin normaaliin tapaan. Etätyöskentelyä otettiin käyttöön siihen soveltuvissa tehtävissä. Osa henkilöstöstä osallistui kaupungin neuvontapuhelimen ja ikäihmisten puhelinpalvelun hoitoon.  Satutuokiot siirrettiin kirjaston Facebook-kanavalle ja verkkosivulle, kun se mahdollistui poikkeusaikojen väliaikaisen tekijänoikeussopimuksen avulla.

Asiakkaat käyttivät sulkuaikana yhä enemmän kirjaston sähköisiä aineistoja.  E-kirjojen ja e-äänikirjojen sekä kotimaisen aikakauslehtipalvelun käyttö Keski-kirjastokimpassa tuplaantui edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.   Paitsi henkilökunnalle, digiloikka toteutui myös asiakkaille, toteaa kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen.

Toukokuussa tehtiin useita satoja varauksia, kun varausten ja kirjakassien uloslainaus tuli mahdolliseksi.  Palvelun avautumista oli todella odotettu.  Asiakasryntäystä ei kuitenkaan koettu, ei myöskään kesäkuussa tilojen avauduttua.  Lainausmäärät sen sijaan kasvoivat kesäkuun alkupuolella Jämsän kirjastoissa lähes 40 % edellisen vuoden vastaavasta jaksosta.

Lisätietoja: kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen, puh. 040 832 1123