Keesäinen Jämsän keskusta

Kauko Sorjosen säätiön Jämsänkosken Pässinmäki on avoinna toista kesää. Uusin näyttely esittelee muun muassa taiteilijapariskunta Fredrik Ahlstedtin (1839-1901) ja Nina Ahlstedtin (1853-1907) töitä. Näyttelyssä on esillä Kauko Sorjosen säätiön vanhimpia ja tärkeimpiä teoksia.

Fredrik Ahlstedt tunnetaan erityisesti Suomen taiteen kultakauden mestareiden, Akseli Gallén-Kallelan ja Eero Järnefeltin opettajana. Hän on ollut Suomessa yksi merkittävimpiä piirustustaidon kehittäjiä. Omasta tuotannostaan Fredrik Ahlstedt tunnetaan erityisesti saaristomaisemista ja kansankuvista. Nina Ahlstedtin teoksista esillä on muun muassa Leikkiviä lapsia merenrannalla (1894), johon äiti on piirtänyt punainen nauha hiuksissaan myös parin sittemmin tekstiilitaiteilijana tunnetuksi tulleen tyttären Margaretan.

Ahlstedtin taiteilijapariskunnan töiden lisäksi Pässinmäessä on taidemaalari Wilho Sjöströmin (1873-1944) töitä. Siinä missä Fredrik Ahlstedt oli Akseli Gallén-Kallelan opettaja, Sjöström oli puolestaan Gallén-Kallelan oppilaana. Sjöström aloitti uransa realistisella tyylillä, mutta siirtyi myöhemmin impressionismiin. Sjöström kuvasi usein teoksissaan virtaavaa vettä.

Jämsänkosken Pässinmäelle on avautunut kesällä uusi galleriatila Galleria Pässi, jonka ensimmäisessä näyttelyssä on esillä jyväskyläläisen Sonja Vectomovin paperimassaveistoksia. Galleriassa tulee olemaan tulevaisuudessa vaihtuvia näyttelyitä, joiden yhdistävänä teemana on paperi. Sonja Vectomovin Paperia paperia -näyttely Galleria Pässissä Pässinmäellä 1.11. asti.

Pässinmäki avoinna heinä-elokuussa lauantaisin ja sunnuntaisin klo 12-16.

palveluasiantuntija Hannu Ahlstedt