Jämsän Keskuskatu kesällä 2020

Yli 70-vuotiaiden rokotukset jatkuvat
Ajanvaraus avoinna nyt myös 65-69 vuotiaiden riskiryhmille

Koronarokotuksen on saanut 4236 (21 %) jämsäläistä 6.4.21 mennessä. Kaikki yli 70-vuotiaat saadaan rokotettua pääosin viikon 15 aikana. Samalla käynnistyvät tehosterokotukset yhden rokoteannoksen aiemmin saaneille.

Rokotukset jatkuvat seuraavaksi ikäryhmässä 65-69 -vuotiaat. Rokotuksen ovat jo saaneet lähes kaikki riskiryhmään 1 kuuluvat tässä ikäryhmässä. Aikoja voivat nyt varata ne 65 vuotta täyttäneet, jotka kuuluvat vakavalle koronavirustaudille altistavien sairauksien vuoksi riskiryhmään (riskiryhmä 2) ja tämän jälkeen kaikki 65-69 vuotiaat. Huom. 65 vuotta täyttäneet lasketaan ryhmään iän, ei syntymävuoden mukaan.

Riskiryhmiin voit tutustua THL:n sivulta: Vakavalle koronavirustaudille alttiiden rokotusjärjestys

Riskiryhmä 1:

Riskiryhmä 2:

Mitä rokotteita on käytössä?

65 vuotta täyttäneet saavat joko AstraZenecan rokotteen, BioNTech-Pfizerin Comirnaty-rokotteen tai Modernan Covid-19 -rokotteen. Rokotettava ei voi itse valita rokotettaan, vaan THL ohjeistaa miten rokotteita voidaan antaa.

THL on päättänyt, että AstraZenecan rokotuksia voidaan jatkaa 65 vuotta täyttäneillä. 65-vuotta täyttäneillä ei ole havaittu lisääntynyttä riskiä saada rokotuksen jälkeen hyvin harvinaisia veren hyytymishäiriöitä, joiden mahdollista yhteyttä AstraZenecan koronarokotteeseen parhaillaan selvitetään.

Varovaisuusperiaatteen mukaisesti AstraZenecan koronavirusrokotetta ei anneta niille 65 vuotta täyttäneille, jotka ovat aikaisemmin sairastaneet sinustromboosin eli aivolaskimotukoksen tai hepariinihoitoon liittyvän trombosytopenian (HIT).

Aikaisemmin sairastettu aivoinfarkti, aivoverenvuoto tai lukinkalvonalainen vuoto ei ole este rokotteen antamiselle. Myöskään aikaisemmin sairastettu keuhkoembolia tai syvä laskimotukos esimerkiksi alaraajoissa ei ole este rokottamiselle.

Rokotusten ajanvaraus

Kaikki yli 70-vuotiaat (1951 tai sitä aiemmin syntyneet) sekä 65-69-vuotiaat sairauksien vuoksi riskiryhmiin kuuluvat voivat nyt varata rokotusaikoja alla olevista numeroista. Mikäli rokotusaikaa ei voida heti antaa, otamme asiakkaan yhteystiedot ylös ja soitamme ajan asiakkaalle.

Ajanvaraus (vain koronarokotusten ajanvarausta varten)

• Jämsä ja Koskenpää p. 040 7560 744 (arkisin klo 9-15)
  • Kuorevesi ja Länkipohja p. 040 8461 218 (ma-to 9-15, pe 9-14)

Rokotusajan voi varata myös Pihlajalinna terveyssovelluksen kautta Lue lisää terveyssovelluksesta

Ohjeita rokotukseen tulevalle löydät täältä

Sähköinen ajanvaraus saadaan käyttöön arviolta viikolla 15. Tiedotamme ja ohjeistamme tästä erikseen.

Tiedotamme viikoittain rokotusten etenemisestä. Tietoa löytyy myös jamsanterveys.fi sivulta ajankohtaisista -osiosta.

Titta Frantsila                                                         Sisko Tiirinen
Johtava ylilääkäri                                                   Palvelujohtaja
Jämsän Terveys                                                     Jämsän Terveys

Koronarokotukset muokattava versio 070421