Jämsän kaupungin osalta selvityshenkilö Härkösen esittämä varhaiskasvatuksen palvelusetelin arviointi koskisi lähinnä tulevia peruskorjausinvestointeja, Viiskulman päiväkotia (1,1M€) ja Puukilan päiväkotia (1,2M€), sekä kouluverkon tarkistamisen yhdessä syntyvää varhaiskasvatuksen muutostarvetta koskien Juokslahden päiväkotia.
Sivistyslautakunta päätti 13.2. kokouksessaan esittää kaupunginhallitukselle, että Juokslahden varhaiskasvatuspalvelut jatkuvat edelleen Juokslahdessa.
Palvelusetelijärjestelmän perusperiaatteet
Palveluseteli on yksi tapa järjestää kunnan lakisääteistä varhaiskasvatusta. Sillä tarkoitetaan palvelun järjestämisvastuussa olevan kunnan varhaiskasvatuspalvelun saajalle myöntämää sitoumusta korvata palvelujen tuottajan antaman palvelun kustannukset kunnan ennalta määräämään arvoon asti.
Kunnan hankkiessa palveluja toiselta palveluntuottajalta kunnan on varmistuttava siitä, että hankittavat palvelut vastaavat sitä tasoa, jota edellytetään vastaavalta kunnalliselta toiminnalta.Palveluseteli rinnastetaan kunnan järjestämään varhaiskasvatukseen, eikä lapselle voi saada samanaikaisesti lasten kotihoidontukea tai yksityisen hoidon tukea.
Palveluseteli voi olla tulosidonnainen, jolloin kunta määrittelee sen arvon asiakkaan jatkuvien ja säännöllisten tulojen mukaan tai jonka arvo perustuu tulojen huomioon ottamiseen varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain mukaisilla perusteilla. Esimerkiksi jos palvelusetelin arvo on xxx €:a, siitä vähennetään lapsen laskennallinen asiakasmaksu. Kunta maksaa palveluntuottajalle erotuksen ja palveluntuottaja perii asiakasmaksun huoltajalta.
Asiakkaalla on oikeus kieltäytyä hänelle tarjotusta palvelusetelistä, jolloin kunnan tulee ohjata hänet muilla tavoin järjestämiensä palvelujen piiriin.
Kaupungin yhdyskuntatoimelta/tilapalvelut saadun tiedon mukaan kuntotutkimuksen tulokset ja niiden perusteella arvioitavat peruskorjauskustannukset valmistuvat toukokuun 2019 loppuun mennessä.
Varhaiskasvatusta ohjaavat linjaukset
Palvelusetelijärjestelmän laajuuden arvioimiseksi on perusteltua odottaa eduskuntavaalien jälkeisen hallitusohjelman kirjaukset
1) varhaiskasvatuksen maksuttomuuden mahdollisesta laajentumisesta ( ml. velvoittavuus / vapaaehtoisuus perheille)
2) perhevapaauudistuksesta (kotihoidontuki).
Ensimmäinen merkitsee Jämsän kaupungissa palvelutarpeen lisäystä noin 20 varhaiskasvatuspaikan verran ja jälkimmäinen noin 10 - 20 paikan verran.
Samalla pystytään tekemään arvioita siitä, onko nykyinen varhaiskasvatukseen osallistumisen osuuden nousu tulkittavissa pysyvämmäksi ilmiöksi.
Sekä palvelusetelin myöntäjän että yksityisen palveluntuottajan tulee tietää, missä laajuudessa palveluseteli on käytössä. Se vaikuttaa mm.palvelutuottajan investoinnin laajuuteen. Palvelusetelin myöntäjän on puolestaan pystyttävä arvioimaan, mitä vaikutuksia asialla on kaupungin oman tuotannon volyymiin, jos palvelutarve jostain syystä vähenisi arvioidusta.
Sivistyslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että palvelusetelin valmistelua jatketaan ja asia viedään kaupunginvaltuustolle tiedoksi osana organisaatioraportin kokonaisuutta. Palvelusetelijärjestelmän soveltuvuudesta Jämsän kaupungin käyttöön ja käyttöönotosta tehdään päätös vuoden 2019 syksyn aikana.
Lisätietoja:
varhaiskasvatusjohtaja Maija Jääskeläinen
p. 040 507 9571