Hoidon saatavuus tarkoittaa tarpeellisten ja oikea-aikaisten terveyspalvelujen turvaamista Suomen kuntien asukkaille ja niille ulkomaalaisille, joille annetaan terveydenhuollon palveluja EU-säännösten tai sosiaaliturvasopimusten perusteella. Kaikkia koskee periaate, että ensiapuun ja kiireelliseen hoitoon on päästävä heti, esimerkiksi onnettomuuden sattuessa tai äkillisissä vakavissa sairaustapauksissa. Kiireellinen potilaan tutkimus ja hoito toteutetaan sairauden edellyttämällä tavalla. Hoitotakuu koskee kiireetöntä hoitoa. Hoidon saatavuudella tarkoitetaan yleensä hoitotakuun keskeisiä osia:
- välittömän yhteyden saamista terveyskeskukseen sen ilmoitettuna aukioloaikana arkisin joko puhelimitse tai käymällä. Puhelinyhteys on saatava 5 minuutissa tai kuntalaiselle on annettava mahdollisuus jäädä odottamaan seuraavaa vaastaajaa tai mahdollisuus jättää soittopyyntö.
- perusterveydenhuollossa hoidon tarpeen arviointia viimeistään kolmantena arkipäivänä yhteydenotosta.
- erikoissairaanhoidossa lähetteen käsittelyä viimeistään kolmen viikon kuluessa lähetteen saapumisesta.
- tarpeellisen hoidon toteuttamista hoitotakuun määräaikojen puitteissa, perusterveydenhuollossa yleensä
- kolmessa kuukaudessa ja erikoissairaanhoidossa kuudessa kuukaudessa hoidon tarpeen toteamisesta.
- hoitotakuu koskee myös suun terveydenhuoltoa, jossa hoitoon on kiireettömissä tapauksissa päästävä 6 kuukauden kuluessa.
Hoidon saatavuuden määräajat koskevat sekä omana työnä tuotettuja että ostopalveluna hankittuja palveluja. Jos terveyskeskus ei voi toteuttaa hoitoa määräajassa, on potilaalle tarjottava mahdollisuus hoitoon muualla. Potilas ei voi oma-aloitteisesti hakeutua esimerkiksi yksityissektorille, vaan oma terveyskeskus tai sairaanhoitopiiri osoittaa korvaavan hoitopaikan.
Hoitotakuun toteutumisesta raportoidaan kolme kertaa vuodessa.
Mahdolliset kyselyt ja muistutukset hoitotakuun toteutumisesta hallintoylilääkäri Unto Palonen, puh. 040 617 5215. Hoitotakuun toteutumista koskevissa asioissa voi kääntyä potilasasiamiehen puoleen.
Välitön yhteydensaanti perusterveydenhuollossa
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn seurantatiedot kerätään kaksi kertaa vuodessa, maaliskuussa ja lokakuussa. THL poimii tiedot suoraan potilashallinnon järjestelmästä. Tiedot julkaistaan toukokuussa ja joulukuussa.
Käyntien odotusajat perusterveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa
Käyntien odotusajat perusterveydenhuollossa
Kerran kuukaudessa päivittyvät tiedot aluehallintovirastoittain, maakunnittain, terveyskeskuksittain ja toimipaikoittain. Tiedot on poimittu toteutuneista sairaanhoidon kiireettömistä yksilökäynneistä vastaanotolla, joita on edeltänyt yhteydenotto ja hoidon tarpeen arviointi.
https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/avo/hpaasypth01/summary_pthrapo2
Käyntien odotusajat suun terveydenhuollossa
Kerran kuukaudessa päivittyvät tiedot aluehallintovirastoittain, maakunnittain, terveyskeskuksittain ja toimipaikoittain. Tiedot on poimittu toteutuneista suun terveydenhuollon sairaanhoidon kiireettömistä yksilökäynneistä vastaanotolla, joita on edeltänyt yhteydenotto ja hoidon tarpeen arviointi.
https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/avo/hpaasysth01/summary_sthrapo2
Puhelimitse tapahtuvaa yhteydenottoa kuvataan termillä "Välitön yhteydensaanti perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon vastaanotoille". Tiedot saadaan teleoperaattorin järjestelmästä.
Puheluiden vasteajat perusterveydenhuollossa, kevät 2020
Puheluiden vasteajat Kuhmoisten terveysasemalla, kevät 2020
Puheluiden vasteajat suun terveydenhuollossa, kevät 2020
Odotusajat ovat tietoja, jotka kunnan tulee terveydenhuoltolain 55§:n mukaisesti julkaista myös alueensa väestölle. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ja aluehallintovirastot käyttävät THL:n keräämiä tietoja arvioidessaan valvontatoimiin ryhtymistä.
Erikoissairaanhoito
- Erikoissairaanhoitolain mukaiset hoitoonpääsytiedot 31.12.2020
- Erikoissairaanhoitolain mukaiset hoitoonpääsytiedot 31.8.2020
- Erikoissairaanhoitolain mukaiset hoitoonpääsytiedot 30.4.2020
- Erikoissairaanhoitolain mukaiset hoitoonpääsytiedot 31.12.19
- Erikoissairaanhoitolain mukaiset hoitoonpääsytiedot 31.8.2019
- Erikoissairaanhoitolain mukaiset hoitoonpääsytiedot 30.4.2019
Tilastot ovat pdf-tiedostoja.
Lisätietoja:
hallintoylilääkäri Unto Palonen, puh. 040 617 5215
Hoidon arviointi erikoisalojen poliklinikoilla
Lähetteen saavuttua Jämsän erikoissairaanhoidon poliklinikoille, tehdään hoitoarvio 3 viikon kuluessa. Potilaille ilmoitetaan kirjallisesti mahdollisesta varatusta ajasta tai sitä edeltävistä tutkimuksista. Vaikkakin Jämsässä tutkiminen ja hoito aloitetaan yleensä nopeasti, takarajana on lain mukaan, että hoito on aloitetaan viimeistään 6 kuukauden kuluttua.
Lisätietoja:
hallintoylilääkäri Unto Palonen, puh. 040 617 5215
Terveydenhuollon vastaanottopalvelut
- Odotusaika Jämsän vastaanotolle 31.12.2020
- Odotusaika Kuhmoisten vastaanotolle 31.12.2020
- Odotusaika Jämsän vastaanotolle 31.8.2020
- Odotusaika Kuhmoisten vastaanotolle 31.8.2020
- Odotusaika Jämsän vastaanotolle 30.4.2020
- Odotusaika Kuhmoisten vastaanotolle 30.4.2020
- Odotusaika Jämsän vastaanotolle 31.12.19
- Odotusaika Kuhmoisten vastaanotolle 31.12.19
- Odotusaika Jämsän vastaanotolle 31.8.2019
- Odotusaika Kuhmoisten vastaanotolle 31.8.2019
- Odotusaika Jämsän vastaanotolle 30.4.2019
- Odotusaika Kuhmoisten vastaanotolle 30.4.2019
Tilastot ovat pdf-tiedostoja.
Lisätietoja:
hallintoylilääkäri Unto Palonen, puh. 040 617 5215
Käyntien odotusajat suunterveydenhuollossa (käynti tapahtunut)
Suun terveydenhuolto
- Suun terveydenhuollon jonotilanne 31.12.2020
- Suun terveydenhuollon jonotilanne 31.8.2020
- Suun terveydenhoidon jonotilanne 30.4.2020
- Suun terveydenhoidon jonotilanne 31.12.2019
- Suun terveydenhoidon jonotilanne 31.8.2019
- Suun terveydenhoidon jonotilanne 30.4.2019
- Suun terveydenhoidon jonotilanne 31.12.2018
- Suun terveydenhoidon jonotilanne 31.8.2018
- Suun terveydenhoidon jonotilanne 30.4.2018
- Suun terveydenhoidon jonotilanne 31.12.2017
- Suun terveydenhuollon jonotilanne 31.8.2017
- Suun terveydenhuollon jonotilanne 30.4.2017
- Suun terveydenhuollon jonotilanne 31.12.2016
- Suun terveydenhuollon jonotilanne 31.8.2016
- Suun terveydenhuollon jonotilanne 30.4.2016
- Suun terveydenhuollon jonotilanne 31.12.2015
- Suun terveydenhuollon jonotilanne 31.8.2015
- Suun terveydenhuollon jonotilanne 31.3.2015
Tilastot ovat pdf-tiedostoja.
Lisätietoja:
vastaava hammaslääkäri Riitta Autio, puh. 040 712 2564
Perhepalvelukeskus, perheneuvola
- Perheneuvola, jonotusajat 31.12.2020
- Perheneuvola, jonotusajat 31.8.2020
- Perheneuvola, jonotusajat 30.4.2020
- Perheneuvola, jonotusajat 31.12.2019
- Perheneuvola, jonotusajat 31.8.2019
- Perheneuvola, jonotusajat 30.4.2019
- Perheneuvola, jonotusajat 31.12.18
- Perheneuvola, jonotusajat 31.8.18
- Perheneuvola, jonotusajat 30.4.18
- Perheneuvola, jonotusajat 31.12.2017
- Perheneuvola, jonotusajat 31.8.2017
- Perheneuvola, jonotusajat 30.4.2017
- Perheneuvola, jonotusajat 31.12.2016
- Perheneuvola, jonotusajat 31.8.2016
- Perheneuvola, jonotusajat 30.4.2016
- Perheneuvola, jonotusajat 31.12.2015
- Perheneuvola, jonotusajat 31.8.2015
- Perheneuvola, jonotusajat 30.4.2015
Jonotusajat 31.8.2014:
0 asiakasta 0–7 vrk
8 asiakasta 8–179 vrk
0 asiakasta yli 180 vrk
Jonotusajat 30.4.2014:
2 asiakasta 0–7 vrk
10 asiakasta 8–179 vrk
0 asiakasta yli 180 vrk
Tilastot ovat pdf-tiedostoja.
Lisätietoja:
perhepalvelukeskuksen johtaja Virpi Merikallio
Mielenterveyspalvelut
- 31.12.2020 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole.
- 31.8.2020 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole.
- 30.4.2020 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole.
- 31.12.2019 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole.
- 31.8.2019 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole
- 30.4.2019 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole.
- 31.12.2018 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole.
- 31.08.2018 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole.
- 30.04.2018 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole
- 31.12.2017 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole
- 31.08.2017 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole.
- 30.04.2017 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole
- 31.12.2016 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole
- 31.08.2016 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole.
- 30.04.2016 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole
- 31.12.2015 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole
- 31.08.2015 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole
- 30.04.2015 Ensimmäiselle käynnille jonottajia ei ole
Tilastot ovat pdf-tiedostoja.
Lisätietoja:
lääkäri Anne-Mari Laurila, puh. 020 638 3200
Päihdepalvelut
30.04.2016: Akuuttiin hoitoon pääsee samana tai seuraavana arkipäivänä, hoitojonoja ei ole.
31.12.2015: Akuuttiin hoitoon pääsee samana tai seuraavana arkipäivänä, hoitojonoja ei ole.
31.08.2015: Akuuttiin hoitoon pääsee samana tai seuraavana arkipäivänä, hoitojonoja ei ole.
30.04.2015: Akuuttiin hoitoon pääsee samana tai seuraavana arkipäivänä, hoitojonoja ei ole.
Lisätietoja:
lääkäri Anne-Mari Laurila, puh. 020 638 3200, Kaisa Lahtinen, pu. 040 7122 572.
Ikäihmisten sosiaalipalvelut
Sosiaalipalveluiden keskimääräiset odotusajat
1.10.2020-31.3.2021
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 17,2 vrk
- palveluasuminen 11,7 vrk (ajalla 1.10.2020–31.3.2021 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen 16,6 vrk (ajalla 1.10.2020–31.3.2021 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
1.4.2020-30.9.2020
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 39,6 vrk
- palveluasuminen 1,7 vrk (ajalla 1.4.2020–30.9.2020 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen 8,2 vrk (ajalla 1.4.2020–30.9.2020 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
1.10.2019-31.3.2020
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 19,9 vrk
- palveluasuminen 17,8 vrk (ajalla 1.10.2019–31.3.2020 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen 6,1 vrk (ajalla 1.10.2019–31.3.2020 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
1.4.2019-30.9.2019
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 28,5 vrk
- palveluasuminen 29 vrk (ajalla 1.4.2019–30.9.2019 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen 14,1vrk (ajalla 1.4.2019–30.9.2019 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
Sosiaalipalveluiden keskimääräiset odotusajat
1.10.2018-31.3.2019
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 14,7 vrk
- palveluasuminen 13,4 vrk (ajalla 1.10.2018–31.3.2019 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen 9,6 vrk (ajalla 1.10.2018–31.3.2019 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
Sosiaalipalveluiden keskimääräiset odotusajat
1.4.2018–30.9.2018
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 13,9 vrk
- palveluasuminen 50,8 vrk (ajalla 1.4.2018–30.9.2018 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen 6,7 vrk (ajalla 1.4.2018–30.9.2018 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
1.10.2017–31.3.2018
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 13 vrk
- palveluasuminen 48,5 vrk (ajalla 1.10.2017–31.3.2018 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen 9,8 vrk (ajalla 1.10.2017–31.3.2018 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- 1.4.2017 - 30.9.2017
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 19 vrk
- palveluasuminen 30,5 vrk (ajalla 1.4.–30.9.2017 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen 2,7 vrk (ajalla 1.4.–30.9.2017 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
1.10.2016–31.3.2017
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti
- omaishoidon tuki 48 vrk
- palveluasuminen 19 vrk (ajalla 1.10.2016–31.3.2017 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen 2 vrk (ajalla 1.10.2016–31.3.2017 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
1.4.–30.9.2016
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 53 vrk
- palveluasuminen 4 vrk (ajalla 1.4.–30.9.2016 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen ja vanhainkoti 2 vrk (ajalla 1.4.–30.9.2016 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
1.10.2015–31.3.2016
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 23 vrk
- palveluasuminen 12 vrk (ajalla 1.10.2015–31.3.2016 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen ja vanhainkoti 40 vrk (ajalla 1.10.2015–31.3.2016 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
1.4.–30.9.2015
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 26 vrk
- palveluasuminen 6 vrk (ajalla 1.4.–30.9. sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen ja vanhainkoti 299 vrk (ajalla 1.4.–30.9. sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)
- palvelutarpeen arviointi 1–7 vrk
- kotihoito 1–3 vrk (kiireellisessä tilanteessa asiakas saa palvelun heti)
- omaishoidon tuki 50 vrk
- palveluasuminen 328 vrk (ajalla 1.10.2014–31.3.2015 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika
- ympärivuorokautinen hoiva; tehostettu palveluasuminen ja vanhainkoti 190 vrk (ajalla 1.10.2014–31.3.2015 sijoitettujen keskimääräinen jonotusaika)