Asiakaslain mukaan jokaisen kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies, joka on puolueeton, asiakkaiden etua turvaava henkilö. Sosiaaliasiamiehen tehtävä on neuvoa-antava, hän ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia.
Sosiaaliasiamies
- neuvoo ja ohjaa sosiaalihuollon asiakasta asiakaslain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä
- voi toimia sovittelijana asiakkaan ja palvelun tuottajan välillä
- avustaa tarvittaessa muistutuksen tekemisessä
- tiedottaa asiakkaiden oikeuksista ja toimii oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
- seuraa asiakkaan aseman ja oikeuksien kehitystä ja antaa siitä vuosittain selvityksen kaupunginhallitukselle.
Lait ja ohjeet
- Asiakkaan ja potilaan oikeudet (www.jamsa.fi)
Tulostettavat lomakkeet
- Sosiaalimuistutus (pdf)
- Asianosaisen tiedonsaantipyyntö (pdf)
- Sosiaalitoimen henkilörekisteritietojen tarkastuspyyntö (pdf)
- Potilasrekisterin tai sosiaalihuollon asiakasrekisterien oikaisuvaatimuslomake (pdf)
Yhteystiedot:
Sosiaaliasiamies Eija Hiekka
Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, www.koskeverkko.fi
Puhelinaika ma - to klo 9–11, puh. 044 265 1080
Sähköposti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Posti-ja käyntiosoite: Matarankatu 4, 40100 Jyväskylä