Kaupunkikuvaa terävöitetään brändiuudistuksella

Jämsä on tunnettu pitkälti Himoksen laskettelu- ja tapahtumakeskuksesta sekä paperitehtaistaan. Nyt kaupunki on lähtenyt terävöittämään brändiään yhdessä Mainostoimisto KMG Turun kanssa, jolla on laaja kokemus kunta- ja kaupunkibrändien kehittämisestä.

Jämsän brändiuudistuksen tavoitteena on nostaa uudella ilmeellä esille Jämsän vahvuuksia ja saada myös yritykset ottamaan uusi brändi omakseen. Samalla haetaan ilmettä, joka yhdistäisi jämsäläisiä entistä vahvemmin.

– Jämsän vahvuuksia ovat ehdottomasti Himos, hyvä sijainti Etelä-Suomen solmukohdassa, Päijänne sekä kattavat luonto- ja harrastusmahdollisuudet, kertoo kehittämisyhtiö Jämsek Oy:n toimitusjohtaja Ulla Haggrén.

Kyselytutkimus avaa jämsäläistä mielenmaisemaa

Eri kohderyhmien mielipiteiden selvittämiseksi järjestettiin 2 työpajaa ja laaja verkkokysely. Niissä selvitettiin mielikuvia Jämsästä ja jämsäläisistä sekä käytiin läpi Jämsän nykyistä kaupunkibrändiä ja ajatuksia sen kehittämiseksi.

– Halusimme alusta asti osallistaa yritykset mukaan brändityöhön, joten kutsuimme mukaan paitsi päättäjiä, myös yrittäjiä eri aloilta, Haggrén avaa työpajoja.

– Osallistujat kertoivatkin näkemyksiään aktiivisesti, ja heiltä saatiin paljon hyviä ideoita, hän kiittelee.

Kaupunkilaisten mielipiteitä selvitettiin verkkokyselyn avulla. Marraskuun lopussa Kysyy.fi -alustalla toteutettuun kyselyyn osallistui yli 500 vastaajaa, joista kolme neljäsosaa jämsäläisiä.

– Kyselyn tuloksena saimme kerättyä Jämsästä ja jämsäläisyydestä melko kattavan kuvan, jonka pohjalta lähdemme nyt kehittämään kaupunkibrändiä, toteaa projektipäällikkö Kim Hartman KMG Turusta.

– Vastauksissa esiin nousivat odotetusti Jämsän luonto, sijainti ja harrastusmahdollisuudet, mutta myös paljon muita asioita, kuten jämsäläinen ylpeys ja itsepäisyys. Myös Kaipolan tehtaan sulkemisen vaikutukset näkyivät joissain vastauksissa. Yksi tavoitteistamme onkin kasvattaa jämsäläisten yhteishenkeä, hän kertoo.

Myös kaupungin edustajat tunnistivat vastauksissa esiin nousseet seikat.

– Tuloksissa oli paljon tuttuja asioita ja vastaukset kertovat, mikä täällä toimii ja missä kohtaa kaupungin imagossa on parantamisen varaa. Odotammekin mielenkiinnolla, mitä KMG saa tältä pohjalta aikaan, Jämsekin markkinointisihteeri Suvi Virtanen toteaa.

Jääkö Jämsän Äijä eläkkeelle?

Yksi keskeinen osa nykyistä kaupunkibrändiä on ollut tarina Jämsän Äijästä. Yksi brändityön tavoite onkin selvittää Äijän merkitys ja käyttömahdollisuudet Jämsän kaupunkibrändin rakentamisessa.

Seuraavaksi brändityö etenee konseptivaiheeseen, jossa Jämsälle kehitetään muutama vaihtoehtoinen ilme. Lopullisesti työn on tarkoitus valmistua alkuvuodesta 2021.

Lisätietoja:
Ulla Haggren, toimitusjohtaja Jämsek Oy, p. 040 526 1393, ulla.haggren@jamsek.fi
Laura Walden, viestintäpäällikkö, Jämsän kaupunki, p. 040 545 0687, laura.walden@jamsa.fi
(lomalla 31.12. saakka)
Kim Hartman, projektipäällikkö, Mainostoimisto KMG Turku, p. 050 435 0043, kim@kmg.fi

Jaa sosiaalisessa mediassa

Lue myös