Juuso Waldenin ja paperiteollisuuden muistomerkkiveistoksen kunnostus valmistui

Kunnostuksen yhteydessä Juuso Waldenin muotokuva käännettiin katsomaan kohti Lukkoilantietä.

Vuorineuvos, patruuna Juuso Waldenin ja seudun paperiteollisuuden kaksiosaisen muistomerkkiveistoksen viime vuonna aloitettu kunnostus on saatu valmiiksi. Muotokuva asetettiin uudelleen paikalleen 28.8.2023 ja käännettiin samalla katsomaan Lukkoilantielle eli saapumistielle päin. Päivä oli historiallinen, sillä veistos paljastettiin aikanaan samana päivänä 35 vuotta sitten.

Kunnostuksen valmistumista juhlistettiin teoksen luona keskiviikkona 30. elokuuta. Jämsän kaupungin sivistystoimenjohtaja Leena Kilpeläinen muistutti puheessaan, että Juuso Walden ja paperiteollisuus on veistoksensa ansainnut.

– On kiittäminen niitä paperityöntekijöitä, asentajia, insinöörejä, tehtaanjohtajia ja muita ammattiryhmiä, jotka ovat osaltaan rakentaneet ja rakentavat yhteisöämme, osa sukupolvesta toiseen. On kiittäminen taiteilijoita, jotka loivat teoksen ja kaikkia niitä tahoja, jotka aikanaan myötävaikuttivat ja mahdollistivat veistoksen hankinnan ja toteutuksen, Kilpeläinen totesi.

Juuso Waldenin ja paperiteollisuuden muistomerkkiveistoksen kunnostuksen toteutti taiteilija Johanna Häiväoja yhteistyössä Aalman Oy:n kanssa. Ensimmäisessä vaiheessa korjattiin Waldenin muotokuva ja uusittiin kokonaan teoksen jalusta. Teoksen toinen osa, paperiteollisuutta kuvaavien kivitelojen muodostaman veistos, puhdistettiin ja käsiteltiin sammaleentorjunta-aineella sekä antigraffitikäsiteltiin. Lisäksi alueen laatoitus uusittiin.

Kunnostustöiden kokonaiskustannukset ovat noin 27 000 euroa, työt jakaantuivat kahdelle vuodelle.

– Tämä on ensimmäinen oma teokseni, jonka olen kunnostanut. Olen isäni puolesta iloinen, että veistos saatiin jälleen kunnioitettavan tilaan, sanoi taiteilija Johanna Häiväoja.

Kaksiosainen muistomerkki on valmistunut nykyiselle paikalleen Maauimalan liikuntapuiston kupeeseen 28.8.1988. Kuvanveistäjä Heikki Häiväoja on toteuttanut suurikokoisen kivitelaveistoksen, muotokuva-osuus on kuvanveistäjä Johanna Häiväojan käsialaa.

Lisätiedot:

Vapaa-aikapalvelupäällikkö Katja Pohjoismäki, p. 040 571 6556