Kaupungin puhelinpalvelulla on satavuotinen historia

Jämsän kaupungin puhelinvaihdepalvelu päättyy 1. maaliskuuta 2024 osana kaupungin talouden tasapainotusohjelmaa. Myös käännettyjen puheluiden määrä on laskenut tuntuvasti viime vuosina.

Kaupungin puhelinpalvelulla on pitkä historia, joka yltää noin 100 vuoden taakse. Ensimmäisiä puhelimia kunnan luottamushenkilöiden tai virkamiesten käyttöön tuli ilmeisesti 1920-luvulla.

Jämsän ensimmäinen kunnallistalo saatiin käyttöön 1924 ja siellä oli puhelinnumero 88 kanslian johtaja, kunnankirjuri Ali Keskiselle. Luultavasti kunnallistalon numerosta 88 sai tavoitettua muitakin kunnan henkilöitä, joita tosin siihen aikaan ei vielä paljon ollut. Tuohon aikaan oli tavanomaista lehti-ilmoituksissa henkilöiden nimiä mainitessa vain todeta, että puhelin on. Lauri Alangon ollessa 1930-luvulla kunnankirjurina oli numero 88 edelleen käytössä kunnallistalolla.

Jämsän uusi kunnantalo saatiin käyttöön 1953 ja siellä oli jo oma huone puhelinkeskukselle. Alkuvuosina keskuksen hoitajan piti myös tilata kaukopuhelut ja yhdistää kuntalaisten soitot eri virkamiehille.

Jämsän kaupungin pitkäaikaisena vaihteenhoitajana työskenteli Raija Flinkman, joka aloitti puheluiden kääntämisen 1976 ja jatkoi työtään 35 vuoden ajan. Hyvin pitkään, vielä jopa 1980-1990-luvuilla kuntaan soittaneiden ihmisten puhelut menivät ensiksi keskukseen – tai vaihteeseen – kuten myös sanottiin.

Hyvä asiakaspalvelu ja miellyttävä ääni olivat tärkeitä ominaisuuksia vaihteenhoitajalle. Jämsänkosken pitkäaikainen kunnanjohtaja (ja kaupunginjohtaja) Aarne Viitanen sanoi aikoinaan aiheellisesti, että Anna-Maija Ristaniemi on Jämsänkosken ääni. Myöhemmin hänestä tuli myös Jämsän ääni, sillä hän palveli asiakkaita Jämsän vaihteessa ennen eläkkeelle jäämistään.

Saija Leppikorpi jää kaupungin viimeiseksi vaihteenhoitajaksi. Hänen aikanaan puhelinvaihde on hiljentynyt merkittävästi. Vuosi sitten vaihde hiljentyi entisestään, kun sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyivät Keski-Suomen hyvinvointialueen vastuulle. Nykyään vaihteeseen tulee noin 30-50 puhelua päivässä.

Käyttäjilleen palvelu on ollut tärkeä. Erityisesti monet ikäihmiset kaipaavat puhelinnumeron tiedustelun lisäksi myös juttuseuraa.

– Joskus samat ihmiset soittelevat monta kertaa viikossa ja kertovat puhelinnumeroita tiedustellessa henkilökohtaisia asioitaan, Leppikorpi sanoo.

Vaihteenhoitaja joutuu usein vastaanottamaan myös kritiikkiä, joka kuuluisi ihan muualle. Talvisin kiukkuisia soittoja tulee eniten teiden kunnosta – liukkaudesta, aurauksesta ja hiekoituksesta. Toisaalta monet soittajat ajattelevat, että vaihteessa tiedetään kaikki asiat. Leppikorvella on ollut sama lääke kaikille – rauhallisen ymmärtäväisesti hän ottaa asiakkaan tunnetilan vastaan ja yrittää selvitellä monenlaisia asioita.

– Aikoinaan yksi kiukkuinen soittaja rauhoittui, kun lupasin selvittää ja hankkia hajonneelle jäteputkelle korjaajan. Hän ei missään nimessä halunnut, että puhelua käännettäisiin eteenpäin. Puhelun päätteeksi mietin, että mitä tulinkaan luvanneeksi, Leppikorpi muistelee nauraen.

Suurin osa vuosien saatossa soittaneista asiakkaista on kuitenkin ollut tyytyväisiä saamaansa palveluun ja useimmiten puhelut päättyvät kiitoksiin saadusta avusta.

Kiitos kaikille puhelinvaihteen asiakkaille ja vaihteessa vuosikymmenien aikana töitä tehneille.

Jaa sosiaalisessa mediassa

Lue myös