Kesällä kuntoillaan leikkimielisesti kilvan portaissa

Leikkimielinen kilpailu kannustaa tänä kesänä liikkumaan maaseudulla Leader-ryhmien rahoittamissa kuntoportaissa. Keski-Suomesta on mukana kahdet portaat, Pukinvuoren ja Hallin kuntoportaat.

Suomen maaseutuverkoston järjestämässä valtakunnallisessa kuntoporraskilpailussa kisataan siitä, mitkä EU:n maaseuturahoitusta saaneet kuntoportaat keräävät eniten kävijöitä kesän aikana. Keski-Suomesta kisaan osallistuu kahdet Leader Vesuri -ryhmän rahoittamat portaat, jotka sijaitsevat Jämsässä: Pukinvuoren portaat ja Hallin portaat. Laskuri taltioi kävijämäärät kesän kuluessa.

Kuntoporraskilpailu alkaa 30. toukokuuta ja päättyy 30. syyskuuta. Kisassa on mukana eri puolilta maata yhteensä 18 kuntoportaat.

Keski-Suomessa porraskisan pienimuotoinen avajaistapahtuma järjestetään Pukinvuoren kuntoportailla torstaina 30.5. kello 18 ohjatun kuntoporrastreenin merkeissä. Hallin kuntoportailla kisaa tehdään tunnetuksi lauantaina 8.6. kello 14 alkaen Avoimien kylien päivän yhteydessä.

Kuntoporraskisan toivotaan innostavan ihmisiä liikkumaan joko yksin tai yhdessä. Portaisiin ovat tervetulleita myös ryhmät kuten työyhteisöt, koululuokat, liikuntaseurat ja yhdistykset.

Pukinvuoren kuntoportaat sijaitsevat Vesitorninkadulla Jämsässä, vain kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Niissä on 158 askelmaa, 32 metriä nousua, ja ne on valaistu. Portaita pitkin pääsee Pukinvuoren kuntopolulle, josta voi kiertää taas alas portaiden juurelle. Puolivälissä nousua on tasanne ja penkki, jossa voi tarvittaessa levähtää.

Pukinvuoren kuntoportaat valmistuivat keväällä 2020. Ne rakennutti urheiluseura Kaipolan Vire, joka urakoi portaiden eteen yli 670 talkootuntia. Kaipolan Vireen puheenjohtaja Erja Sanaslahti kertoo, että seura halusi omat lähiportaat, jotta lapsia ja nuoria ei tarvitsisi kuskata kauemmas porrastreeneihin. Kävijävihkon merkintöjen perusteella Pukinvuoren kuntoportaita hyödyntävät paikallisten kuntoilijoiden lisäksi monet liikunnan ystävät ympäri Suomea.

Hallin kuntoportaat sijaitsevat Hallin urheilukeskuksen alueella Jämsässä. Niissä on 87 askelmaa, 14 metriä nousua ja ne on valaistu. Portaat yhdistävät kaksi kuntopolkua, ja niiden läheisyydessä on lisäksi ulkokuntoilulaitteita. Portaat valmistuivat kesällä 2020, ja samassa hankkeessa laajennettiin alueella olevaa frisbeegolf-rataa. Hankkeen toteutti Hallin seutu ry, joka aktivoi paikallisia tekemään lähes 900 talkootuntia. Yhdistyksen puheenjohtaja Ulla Patronen ja varapuheenjohtaja Osmo Raiskio kertovat, että portaat haluttiin rakentaa urheilukeskuksen läheisyyteen, jotta porrastreeni olisi mahdollisimman helppo yhdistää muuhun kuntoiluun. Myös paikoitustilaa löytyy hyvin.

Patronen toteaa, että kuntoportaiden rakentaminen istui hyvin Hallin seutu ry:lle, jonka tavoitteena on edistää asukkaiden hyvinvointia. Hankkeen suurin merkitys oli yhteisöllisyyden lisääntyminen. Portaita käyttävät sekä itsenäiset liikkujat että erilaiset ryhmät.

EU:n maaseuturahoituksen tuella on rakennettu lähes 50 kuntoportaat eri puolille maata. Leader Vesuri-ryhmän toiminnanjohtaja Raisa Saarilahti-Kulju muistuttaa, että Leader-rahoituksen ytimessä on paikallisuus. Rahoituksen tavoitteena on kannustaa maaseudun ihmisiä kehittämään itse omaa asuinympäristöään ja lisäämään sen viihtyisyyttä. Rahoitusta on mahdollista saada monenlaisten liikuntakohteiden rakentamiseen tai kunnostamiseen, hän toteaa.

Kuntoporraskisa on osa Olympiakomitean Toimintakykyinen Suomi -kampanjaa. Kisan toivotaan innostavan ihmisiä liikkumaan sekä yksin että yhdessä. Leader-rahoitetut kuntoportaat ovat kaikkien vapaassa käytössä.

Lisätiedot täältä.