Kulttuuripalkinto diplomitanssinopettaja Taina Puujalalle

Jämsän sivistyslautakunta myönsi Viljo Järvisen kulttuuripalkinnon diplomitanssinopettaja Taina Puujalalle. Palkinto myönnettiin hänen ansioistaan tanssinopetuksen parissa sekä kilpatanssin ja tanssiharrastuksen edistäjänä ja lavatanssikulttuurin ylläpitäjänä seutukunnalla.

Seitsemättä kertaa jaettu palkinto annettiin diplomitanssinopettaja Taina Puujalalle Jämsän kaupungin järjestämässä itsenäisyyspäivän juhlassa. Palkinto on suuruudeltaan 3 000 euroa.

Puujalan ura tanssinopettajana on kestänyt 25 vuotta. Jämsässä hän on toiminut vuodesta 2006 lähtien tanssinopettajana aluksi Tanssiurheiluseura Foksi ry:ssä. Hän on ollut mukana perustamassa HimosTanssijat ry:tä vuonna 2009 Jämsään. Seura on toiminut ja toimii edelleen Puujalan ohjauksessa aktivoiden tanssinharrastajia ja pitäen esillä tanssia niin taide- kuin liikuntamuotona.

Taina Puujalka on saanut työstään huomionosoituksia aiemminkin. Suomen Tanssinopettajainliitto valitsi hänet seuratanssin vuoden tanssinopettajaksi vuonna 2009. Vuonna 2019 Suomen Seuratanssi Liitto myönsi hänelle hopeisen ansiomerkin lavatanssin hyväksi tehdystä työstä.

Puujalan aktiivinen toiminta on ollut laajaa ja monipuolista. Hän on toiminut tanssitapahtumien järjestäjänä, pyörätanssin parisissa opettamalla ja esiintymällä eri puolella Suomea, koreografina sekä opettajana työväenopistossa.

Tanssin ja lavatanssikulttuurin edistäjänä sekä vaalijana hän on toiminut ansiokkaasti seutukunnalla ja näin vahvistanut jämsäläistä tanssiharrastusta ja taitoa opettaen ja luoden onnistumisen ilmapiirin ryhmiin, joita on luotsannut. Hän on merkittävästi ja pitkäjänteisesti opettanut ja aktivoinut paikallisia kilpatanssijoita ja tanssin harrastajia samalla luoden ja tukien yhteisöllisyyttä tanssiharrastajien keskuudessa.

Taina Puujalka on jämsäläisen Tanssiurheiluseura Foksi ry:n kilpatanssija. Marraskuussa Valtakunnallisessa  DCDiamondin järjestämässä kilpailuissa hän parinsa kanssa voitti seniori 3 B latinalaistanssiluokan edustaen Tanssiurheiluseura Foksia.

Puujalka on toiminut yrittäjänä jo 25 vuotta Tanssikoulu Dance Floor-nimisessä yrityksessä.

Taina Puujalka ja hänen tanssiparinsa Hannu Salminen.

Kulttuuripalkinnon historiaa

Viljo Järvisen nimeä kantava kulttuuripalkinto perustettiin Suomen itsenäisyyden juhlavuonna 2017. Palkinto perustuu mallipuuseppä Viljo Järvisen Jämsän kaupungille testamenttaamaan omaisuuteen, jota käytetään hänen tahtonsa mukaisesti kulttuurin edistämiseen.

Kulttuuripalkinnon ovat aiemmin saaneet:

Vuonna 2022 Jämsän Seudun Kameraseura ry ansioistaan valokuvataiteen saralla ja yhdistyksen pitkäjänteisestä, vuosikymmeniä jatkuneesta valokuvausharrastuksen edistämisestä ja paikalliskulttuurin ja ajan ilmiöiden tallennustyöstä.

Vuonna 2021 Suomen Huopayhdistys Filtti ry ansioistaan Jämsän kansainvälisten huopanäyttelyiden järjestäjänä sekä huovan ja sen käsityötekniikoiden esiin nostajana.

Vuonna 2020 Katja Lampinen taiteellisista ansioistaan kan­san­mu­sii­kin pa­ris­sa ja työstä kansanmusiikin edistämiseksi.

Vuonna 2019 Kuoreveden Nuo­ri­so­seu­ra Nysä ry ansioistaan ylei­sen kulttuurityön saralla sekä yhteisöllisyyden yl­lä­pi­tä­jänä ja edistäjänä.

Vuonna 2018 Hallinportin Il­mai­lu­mu­seo ansioistaan ilmailuhistorian tallentajana ja perinteen vaalijana.

Vuon­na 2017 kir­joit­ta­ja-oh­jaa­ja, toimittaja Risto Ha­ko­la ansioistaan teat­te­ri­tai­teen saralla.

kulttuurisihteeri Päivi Lahtinen p. 0400 951 828