Luonnonjäällä järjestettävien palveluiden kausi alkaa

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on laatinut turvallisuusohjeen jääturvallisuudesta kuluttajapalveluissa. Julkaisuun on koottu Tukesin ohjeita palveluntarjoajille.

Tällä hetkellä ajankohtaista palveluntarjoajalle on turvallisuuden suunnittelu. Palveluntarjoajan tulee määritellä ja dokumentoida, mitä jäällä tehdään ja mitä se vaatii. Jäällä järjestettävässä palvelussa tai tapahtumassa järjestäjän tehtävä on huolehtia kuluttajaturvallisuuslain noudattamisesta ja siitä, että asiakkaat voivat viettää vapaa-aikaansa turvallisesti jäällä.

Luonnonjäillä voidaan järjestää esimerkiksi seuraavia kuluttajapalveluita:

• retki- ja matkaluistelu, jäällä kulkevat ulkoilureitit sekä pulkkamäet ja sekä muut liikuntapalvelut
  • jääkaruselli, jääkahvila, avantokellunta, ohjatut moottorikelkkasafarit ja muut ohjelmapalvelut
  • pilkkikilpailut, jäärata-ajot, jääravit ja muut yleisötapahtumat

Toiminta jäällä vaatii olosuhteiden tunnistamista

Jääturvallisuus kuluttajapalveluissa -ohje on koottu viidestä kohdasta, jotka ovat: suunnittelu, mittaus ja seuranta, varautuminen, opastus ja tiedottaminen ja sulkeminen. Nyt ajankohtaisena teemana tunnistaa palveluntarjoajan velvollisuudet, järjestää henkilöstölle turvallisuuskoulutusta, tunnistaa jään muodostuminen ja seurata jään muutoksia aktiivisesti. Varmista etukäteen, tarvitaanko jäällä järjestettävälle palvelulle tai tapahtumalle lupa maa- ja vesialueen omistajalta. Huomioi jääalueen valinnassa ja palvelun järjestelyissä myös ranta-asukkaat, kalastajat ja muut vesialueen käyttäjät.

– Ohjeella halutaan nostaa esille, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun luonnonjäällä tarjotaan palveluita. Luonnonolosuhteet jäällä ovat usein haastavat, eikä palveluntarjoaja voi vaikuttaa niihin. Palveluntarjoajan onkin erityisen tärkeää tuntea jään ominaisuudet ja miten turvallinen palvelu toteutetaan, sanoo ylitarkastaja Anne Hiltunen Tukesista.

Ohje on tarkoitettu kaikille, jotka järjestävät kuluttajapalveluita tai yleisölle avoimia tapahtumia luonnonjäillä.

Ohje Tukesin verkkosivuilla: https://tukes.fi/jaaturvallisuus-kuluttajapalveluissa