Sivistystoimialan maksut ja taksat tarkistettiin vuodelle 2024

Sivistyslautakunta korotti toimialan palvelumaksuja ja muita taksoja kautta linjan kaupungin talousarvio-ohjeen mukaisesti. Taksojen ja maksujen rakennetta tarkistettiin lainsäädännön sen salliessa omakustannushintaa vastaavaksi.

Sivistyslautakunta linjasi hintatason kokouksessaan 26. lokakuuta.

Uudet hinnat tulevat voimaan pääsääntöisesti 1.8.2024 alkaen, mutta uimahallin ja kirjaston maksujen sekä lukion ja perusopetuksen opintosuoritusmaksujen osalta jo 1.1.2024 alkaen.

Vuoden alusta uimahallin yksittäislipputuotteet nousevat 10 sentillä ja sarja- ja kausikorttituotteita korotetaan 0,50–5 euroa lipputuotteesta riippuen. Aikuisten kertalippu on korotuksen jälkeen 8,80 euroa ja lasten, eläkeläisten, opiskelijoiden, työttömien yms. aleryhmiin kuuluvien kertalippu puolestaan 5,80 euroa. Sarja- ja kausikorttien osalta esimerkiksi aikuisten 10 kerran sarjakortin uusi hinta on 72 euroa ja alennukseen oikeutetuille 47 euroa.

Kirjaston maksuihin tulee muun muassa seuraavia muutoksia: Värillisen A4-tulosteen hinta nousee 70 sentistä 80 senttiin ja värillisen A3-tulosteen eurosta 1,2 euroon. Noutamattomasta kaukolainasta peritään jatkossa kaksi euroa ja lähettäjäkirjaston lasku. Kirjaston kokoelmasta poistetun aineiston myyntihinnaksi on nyt määritelty yksi euroa, kun kyseessä on kirja, nuotti, kartta tai av-aineisto. Lehtien osalta myyntihinta on 50 senttiä. Myöhästymismaksun maksimimäärä lainaa kohti nousee viidestä eurosta kuuteen euroon. Jämsän kirjastosta toiseen kirjastoon toimitettavan kaukolainan hinta nousee 10 eurosta 15 euroon.

Syyslukukaudesta 2024 alkaen koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintamaksu korotetaan nykyisestä 135 eurosta kuukaudessa lain sallimaan ylärajaan eli 160 euroon kuukaudessa. Osallistuttaessa toimintaan enintään 10 päivänä kuukaudessa, on maksu puolet kuukausimaksusta.

Koulujen luokka- ja liikuntatilojen sekä nuoriso-, kulttuuri- ja varhaiskasvatustilojen tuntihinnat nousevat 1–6 euroa. Paikallisten järjestöjen taksakorotukset ovat pienempiä kuin muiden käyttäjäryhmien (yksityishenkilöt, yritykset) korotukset.

Esimerkiksi Paunun koulun ja Jämsänkosken yhtenäiskoulun koko liikuntasalin tuntihinta paikallisille järjestöille nousee kahdella eurolla (uusi tuntihinta 25 e) ja muille käyttäjille viidellä eurolla (uusi tuntihinta 50 e). Koulujen luokkatilojen tuntihinta korottuu 12 euroon paikallisille järjestöille ja 24 euroon muille käyttäjäryhmille. Monitoimitalo Kyöpelin ja nuorisotila Kuutin osalta korotus paikallisille järjestöille on yksi euro (uusi tuntihinta 10 e) ja muille varaajille kaksi euroa (uusi tuntihinta 17 e).

Länkipohjan ja Kuoreveden kuntosalien käyttömaksuja korotetaan 1–15 eurolla. Yksittäisen kuntosalikäynnin maksu korottuu eurolla (uusi hinta 6 e). Aikuisten kuukauden käyttömaksun korotus on euron (uusi hinta 26 e). Vastaavan korotuksen jälkeen opiskelijoiden ja eläkeläisten kuntosalin kuukauden käyttömaksu on 20 euroa.  Suurimmat korotukset kohdistuvat kuuden kuukauden käyttömaksuihin. Aikuisen kuuden kuukauden käyttömaksu korottuu 10 eurolla (uusi hinta 115 e). Perhekohtainen kuuden kuukauden käyttömaksu korottuu 15 eurolla (uusi hinta 170 e).

Työväenopiston kurssimaksuihin tulee viiden euron korotus kaikkien kurssien osalta ja musiikkiopiston opintomaksuihin 10 euron korotus kaikkiin opintomaksukategorioihin. Esimerkiksi työväenopiston koko lukuvuoden kestävien 45 minuutin liikuntakurssien uusi hinta on 69 euroa. Musiikkiopiston koko lukuvuoden kestävän 45 minuutin instrumenttiopetuksen hinta korottuu 590 euroon.

Taksoja ja maksuja korotetaan koko talousohjelmakauden ajan, mutta niistä päätetään kutakin kalenterivuotta / lukuvuotta koskien erikseen.

Lisätiedot: johtava rehtori Juha Damskägg, p. 040 836 1604

kirjastopalvelupäällikkö Risto Heikkinen, p. 044 705 8321