Tammikuun uutiskirje – Matkailu, markkinointi ja viestintä

Uusi vuosi on käynnistynyt vilkkaasti uusien kehittämisasioiden, verkostokumppanuuksien ja Jämsä-brändin vahvistamisen merkeissä. Tätä työtä tehdään yhdessä laajassa verkostossa.

Viime vuoden maaliskuussa julkistettu Jämsän kaupungin brändiuudistus on saanut mukavan ja näkyvän vastaanoton. Himos-Jämsä on meidän matkailun brändimme, Invest in Jämsä sijoittumismarkkinoinnin brändi. Jämsä-markkinointi rakentuu ja näkyy kuluvan vuoden aikana eri teemoilla eri kohderyhmille mm. ”miksi menisit muualle”-sloganeiden, brändi-kuvien ja värien vahvistamana.

Kehittämishankkeet merkittävä osa työtä

Yritysten ja verkostokumppaneidemme kanssa yhteisesti suunnitellut ja toteutetut kehittämishankkeet ovat yksi keskeinen osa MMV:n työtä. Viime keväänä käynnistynyt Himos-Jämsä -matkailualueen toimintaympäristön kehittämishanke  Matkailustrategia – Himos Jämsä (himosjamsa.fi) jatkuu kuluvan vuoden loppuun saakka. Hankkeessa rakentuu Himos-Jämsän matkailustrategia sekä luodaan seudun reitistöjen kehittämiselle vahva pohja. Reitistötyössä keskitytään ulkoilureittisuunnitelman laadintaan, joka kattaa Himos-Jämsä -alueen keskeiset reitistöt sekä toteutetaan opastussuunnitelma. Parhaillaan on mahdollista tuoda näkemyksiä ulkoilureitistön kehittämiseen karttakyselyssä oheisesta linkistä Maptionnaire. Reitistön kehittämistä voit myös seurata hankkeen ajan oheisesta linkistä https://himosjamsaulkoilureitisto.com.

Matkailustrategia tulee olemaan matkailun kehittämistyön vahva pohja seudullamme ja osa Jämsän kaupungin laajempaa strategiaa. Matkailustrategian valmistumisajankohdaksi olemme tuoneet esille helmikuun loppua, mutta mielellämme esittelemme kokonaisuuden yleisessä tilaisuudessa. Näin ollen vahvistamme vielä tarkemman valmistumisajankohdan.

Strategiatyöhön liittyy olennaisesti myös digimarkkinointiin ja -tuotteistukseen liittyvää koulutusta, sisällöntuotantoa ja markkinointia. Olemme kilpailuttaneet digimarkkinoinnin yhteistyötahon ja palaamme lähiaikoina yrityksille järjestettävien koulutusten ja markkinoinnin merkeissä. Matkailun tiedolla johtamisen, tilastoinnin, tulevaisuuden näkymien ja kehittämistyön tueksi kilpailutamme tilastomateriaalia ja määrittelemme mittarit, joilla strategiaa ja matkailun kehittämistyötä seuraamme. Strategiatyö ja reitistöjen kehittäminen on iloksemme kiinnostanut laajasti yrityksiä, päättäjiä ja verkostokumppaneitamme. Työ jatkuu, mutta tässä vaiheessa lämmin kiitos kaikille kehittämistyöhön osallistuneille!

Jämsän kaupunki ja hankkeeseen osallistuneet yritykset ovat kehittäneet vuodesta 2013 Matkalla Suomen Sydämessä -matkailuverkostoa. Mänttä-Vilppulan, Juupajoen, Ruoveden, Virtain, Keuruun, Jämsän ja Oriveden kuntien ja yrittäjien yhteinen verkostotyö jatkuu kuluvan vuoden aikana. Vuodelle 2022 matkailuverkoston toimenpiteiksi on suunniteltu Matkalla Suomen Sydämessä -esitteen päivittäminen kieliversioineen, kansainvälisiin messu- ja myyntitapahtumiin osallistuminen tilanteen salliessa (esim. Saksa, Viro), sähköinen markkinointi eri kanavissa, verkostoyhteistyö ja yritystapaamiset.

Visit Jyväskylä Region yhteistyö

Yksi merkittävä ja iso kokonaisuus matkailun kehittämisen yhteistyössä on vuoden 2022 alusta solmittu 3-vuotinen yhteistyösopimus Visit Jyväskylän kanssa. Tiiviimmän yhteistyön taustalla on Keski-Suomen matkailun alueorganisaatiotoiminnan käynnistäminen (DMO/Destination Management Organization) sekä maakunnan linjaukset yhteisen matkailun kehittämisen roolista. Tämä tarkoittaa Jämsän näkökulmasta sitä, että meillä on vahvempi verkosto tehdä matkailun kehittämistyötä ja markkinointia yhteisesti. DMO-yhteistyöhön osallistuu 18 kuntaa maakunnasta.

DMO:n toiminta lyhyesti:

• Kansainvälinen matkailumarkkinointi: Visit Finland virallinen yhteistyötaho ja Lakeland suuralueyhteistyö
  • Valtakunnalliset kotimaan matkailukampanjat (sesongit) ja yhteistoimenpiteet, yrityksillä mahdollisuus lähteä mukaan
  • Alueen matkailullinen imagomarkkinointi ja sisällöntuotanto (Himos-Jämsä näkyy mm. Visit Jyväskylän sivuilla ja esitteessä)
  • Valmennusohjelmat (mm. kansainvälisyys- ja vastuullisuusvalmennukset) koulutukset, tilaisuudet yrityksille
  • Matkailun kehittäminen, hankkeet ja hankeyhteistyö
  • Jämsän kuntakummina on aloittanut Miia Björn, miia.bjorn@jyvaskyla.fi, p. 040 575 0495. Miia tulee olemaan yhteydessä yrityksiin ja toimii vahvasti yhteistyössä matkailusihteeri Sanna Leppäsen sekä meidän koko tiimin kanssa. Visit Jyväskylä Region -uutiskirjeestä saatte jatkossa myös paljon lisätietoa toiminnasta.

Markkinointi

Markkinointia toteutetaan lähtökohtaisesti markkinointisuunnitelman mukaisesti yhteistyössä eri toimialojen, yritysten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Digitaalinen, kohdennettu markkinointi tulee kasvamaan, mutta juuri ilmestynyt Himos-Jämsä -matkailuesite on edelleen kysytty esite. FinnMETKO -messut ovat kuluvan vuoden suunnitelmassa elo-syyskuun vaihteessa.  Muut messut kuten Matka-, Asta- ja Rakennusmessut ovat valittavasti peruuntuneet koronatilanteen takia.

Jämsän kaupungin nettisivu-uudistus

Jämsän kaupungin nettisivut (www.jamsa.fi) uudistetaan toukokuun loppuun mennessä. Sivujen uudistus on iso työ, jonka toteutamme yhteistyössä verkkosivutoimittaja Geniemin kanssa. Siirrettävää sekä uutta materiaalia on paljon ja huomioida tulee monenlaisia näkökulmia mm. saavutettavuuteen ja vuorovaikutukseen liittyen. Aloitamme innokkaasti uudistustyön.

Kuntalaisportaali eJÄMSÄ

Viime vuoden loppupuolella avattiin kaupungin verkkosivuilla uusi digitaalinen palautekanava eJämsä, joka on kaupungin kuntalaisille ja vierailijoille tarjoama palautteen anto, avustusten haku sekä osallistuva  budjetoinnin kehittämisideoiden kanava.

Tilastot

Tammi-marraskuussa kotimaisten rekisteröityjen yöpymisten määrä sijainnissa Jämsä oli 232 000 (+43,3 %) ja ulkomaalaisten 8 700 (-54,6 %), eli yhteensä 241 000 rekisteröityä (+32,9 %) yötä. Himos-Jämsän -matkailualue aktiviteetteineen on ollut hienosti kotimaisten matkailijoiden suosiossa.  https://www.himosjamsa.fi/majoitustilastot/

Matkailu, markkinointi -ja viestintä sijaitsee:

Toimipisteemme sijaitsee Kivikonttorilla, Seppolantie 5 ja  työskentelemme myös vaihtelevasti etänä. Matkailuinfo siirtyy kevään aikana Forumiin, kirjaston yhteyteen. Sitä ennen matkailusihteeri Sanna Leppäsen tavoittaa tutulta paikalta, Keskuskatu 17. Viestintäpäällikkö Laura Waldenin sekä viestintäsuunnittelija Pirjo Grönvallin työpisteet siirtyvät myös kevään aikana Kivikonttorille.

Himos-Jämsä matkailualueena on kiinnostava, monipuolinen ja kehittyvä. Kansainväliset asiakkuudet kiinnostavat kotimaisten rinnalla, ja panostuksia kansainväliseen markkinointiin vahvistetaan matkailun rajojen avautumisen myötä.

matkailu- ja markkinointijohtaja Ulla Haggrén, ulla.haggren@jamsa.fi, p. 040 526 1393