Teemapäivä muistuttaa varautumisen tärkeydestä

Valtakunnallista Varautumispäivää vietetään keskiviikkona 7.2.2024. Päivän teemana on ”Varautuminen on yhteispeliä”. Teemalla halutaan tuoda esille viranomaisten rooleja varautumisessa sekä muistuttaa siitä, että ihmisillä on myös oma vastuu kotitaloutensa varautumisesta.

Jokaisen kotitalouden tulisi varautua pärjäämään häiriötilanteessa vähintään 72 tunnin ajan itsenäisesti. Kotoa tulisi löytyä vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä. Ohjeet omatoimisesta varautumisesta löytyvät 72tuntia.fi-verkkosivuilta.

Talvella varautumisella on erityistä merkitystä, sillä kylmyys ja pimeys voivat hankaloittaa elämää, jos esimerkiksi sähköt eivät toimi. Muun muassa talvimyrskyt ja tykkylumi voivat katkoa sähköjä, mikä vaikuttaa myös vedenjakeluun.

– Siinä kohtaa, kun on ilman vettä tai lähikauppa on kiinni sähkökatkon takia, alkaa arvostaa sitä, että on miettinyt asiaa ajoissa. Varautumisohjeet ovat suht helppoja, mutta kaikilla ei ole asia vielä kunnossa. Suosittelen jokaista pohtimaan, löytyykö kotoa esimerkiksi paristolla toimivaa valaistusta ja radiota sekä pullovettä. Eikä unohdeta niitä paristojakaan, SPEKin varautumisen asiantuntija Essi Kulju vinkkaa.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö (SPEK) järjestää Varautumispäivän yhteistyössä Kuntaliiton ja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa.