Hakematta paras – Ethän välitä alkoholia alaikäiselle! -kampanja

Hakematta paras – Ethän välitä alkoholia alaikäiselle! -kampanja kesän kynnyksellä muistuttaa, että on parasta olla hakematta alkoholia alaikäiselle. Aihe on ajankohtainen, sillä usein koulujen päättäjäisviikonloppuun kuuluu juhliminen. Joillekin nuorille siihen kuuluu myös alkoholi ja monesti se on myös nuoren ensimmäinen alkoholin käyttökerta. Nuorille helpoin tapa saada alkoholia on pyytää täysi-ikäinen henkilö ostamaan sitä heille. Usein tämä täysi-ikäinen henkilö on kaveri, tuttu tai perheenjäsen.

67 % 15–29-vuotiaista suomalaisnuorista katsoo, että alle 18-vuotiaan on helppoa saada alkoholia. Tiedot käyvät ilmi vuonna 2022 toteutetusta Nuorten kulttuuri ja päihteet -selvityksestä, jossa selvitettiin 15–29-vuotiaiden suomalaisten asenteita ja näkemyksiä päihteidenkäytöstä.

Vanhemmat saattavat ajatella, että vanhemman hankkima tai kotona nautittu alkoholi on keino kontrolloida nuoren alkoholin käyttöä kodin ulkopuolella. Todellisuudessa tämä antaa vain nuorelle viestin, että nuorten alkoholin käyttö on sallittua ja hyväksyttyä.

Alkoholia ostamalla ei voi vaikuttaa siihen, kuinka paljon alaikäinen nuori juo. Usein vanhempien ostaman alkoholin lisäksi nuoret juovat myös muuta alkoholia. Vanhempien ostama alkoholi voi madaltaa nuoren kynnystä käyttää alkoholia kavereiden kanssa ja lisää riskijuomista.

Perheessä on hyvä keskustella myös muiden, jo täysi-ikäisten, nuorten kanssa alkoholin välittämisestä alaikäisille sekä alkoholin mahdollisista seurauksista alaikäisen terveydelle ja hyvinvoinnille.

Lisätietoja valtakunnallisesta kampanjasta: Hakematta paras – ethän välitä alkoholia alaikäiselle! – EHYT ry

Lisätiedot: nuoriso-ohjaaja Teemu Liedenpohja, p. 040 865 6485