Jämsän vanhuspalveluista tulee osa hyvinvointialueen palveluita

Jämsän vanhuspalveluiden liittymisen valmistelut ovat edenneet hyvin, ja kaikki on valmiina muutosta varten. Jämsän vanhuspalveluista tulee osa Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluita 1.4.2024.

Vanhuspalveluiden muutos on yksi vaihe Jämsän sosiaali- ja terveyspalveluiden liittymisestä osaksi Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluita. Vuodenvaihteessa liittyivät jo suun terveydenhuolto ja dialyysi. Elokuussa vuorossa ovat perhekeskuksen palvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä perusterveydenhuollon kuntoutuksen palvelut.

Huhtikuussa vanhuspalvelut jatkuvat tutulla mallilla

Jämsän alueella vanhuspalveluista on aiemmin vastannut Jämsän Terveys Oy, josta muuttavien palveluiden henkilöstö siirtyy hyvinvointialueen palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Vanhuspalveluista hyvinvointialueen palvelukseen siirtyy noin 300 ammattilaista.

Pääsiäispyhien jälkeenkin ikäihmiset saavat palvelua tutuissa toimipisteissä tutun henkilöstön voimin – niin kotihoidossa, palvelutaloissa, päivätoiminnassa kuin omaishoidossakin. Muutos ei vaadi asiakkailta toimenpiteitä.

Uudistusta on valmisteltu hyvässä yhteistyössä Jämsän Terveys Oy:n ja Jämsän kaupungin kanssa.

Muutoksen toteuduttua eli huhtikuun alusta alkaen palveluiden yhteystiedot ja palvelukuvaukset löytyvät hyvinvointialueen nettisivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi jossa tietoja voi hakea kätevästi haku-kenttää käyttämällä sekä palveluittain tai kuntakohtaisesta etenemällä. Ikäihmisiä Jämsän alueella palvelee myös Ikääntyneen huolipuhelin arkipäivisin kello 9–15 numerossa 014 266 3080.

Kati Kallimo, toimialajohtaja, sosiaali- ja terveyspalvelut, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 050 442 2302, kati.kallimo(at)hyvaks.fi
Tuija Koivisto, vastuualuejohtaja, koti- ja asumispalvelut, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 513 5821, tuija.koivisto(at)hyvaks.fi