Kaipolan ja Kuoreveden kouluille toteutetaan lähiliikuntapaikat

Rakennustyöt jakaantuvat molemmissa kohteissa kahdelle vuodelle.

Tänä kesänä Jämsässä aloitetaan Kaipolan ja Kuoreveden lähiliikuntapaikkojen rakentaminen alueen koulujen yhteyteen. Molemmissa paikoissa työt jakaantuvat kahdelle vuodelle. Tämän vuoden osalta rakennustyöt valmistuvat vasta loka-marraskuun vaihteessa leikki- ja liikuntavälineiden pitkien toimitusaikojen vuoksi.

– Valmistuttuaan lähiliikuntapaikat palvelevat niin koululaisia kuin asuinalueen asukkaitakin, toteaa kaupungininsinööri Katja Rissanen.

Molempien lähiliikuntapaikkojen suunnitelman on laatinut Vihersuunnittelu Sarastus Oy.

Kaipolan lähiliikunta-alue sai valtionavustusta

Kaipolan koulun lähiliikuntapaikan tekemiseen on varattu tälle vuodelle 75 000 euron määräraha. Lähiliikuntapaikan toteuttamiseen saatiin 40 000 euroa liikuntapaikkarakentamisen valtionavustusta. Kokonaisuuden kustannusarvio on 145 000 euroa.

Kaipolan koulun välituntipiha kunnostetaan ja sinne asennetaan monikäyttöisiä liikunta- ja leikkivälineitä. Paikalle asennetaan muun muassa kiipeilyteline, yhdistelmäkeinu ja tasapainopuomi ja karuselli. Sen sijaan hiekkatekonurmipinnoitetta ja betonikivetystä ei tehdä tänä kesänä, mutta alueet pohjataan jo valmiiksi.

Kuorevedellä painopisteenä liikenneturvallisuus

Kuoreveden koulun lähiliikuntapaikan rakennustöihin on varattu tälle vuodelle 50 000 euroa. Lisäksi 10 000 euroa on varattu liikenneturvallisuuden parantamiseen. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 125 000 euroa. Lähiliikuntapaikan toteuttamiseen ei myönnetty valtionavustusta.

Kuoreveden koululla painotetaan liikenneturvallisuuden parantamista. Käytännössä tämä tarkoittaa, että koulun alueelle toteutetaan reunakivillä erotetut kevyen liikenteen yhteydet ja parkki-alueen sisääntuloon maalataan suojatie ja rakennetaan saareke.

Liikunta-alueelle puolestaan asennetaan punnerrustangot, vatsa- ja selkäpenkit, askellusteline, hyppytangot sekä monipuolinen street workout –teline.

Koulun pihaan hankitaan syksyllä uudet pyörätelineet, jos määrärahaa on jäljellä.

Kaupungininsinööri Katja Rissanen, p. 040 846 9816