Kirjastolle avustuksia omatoimiasiointiin ja e-palveluihin

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto myönsi Jämsän kirjastolle valtionavustusta kahteen hankkeeseen. Omatoimiasiointi Jämsän pääkirjastoon –hanke sai 10 000 euroa sekä E-palvelut tutuksi –hanke 14 000 euroa.

Pääkirjasto siirtyy vuoden lopulla viiden vuoden väistön jälkeen ydinkeskustaan. Samalla voidaan merkittävästi lisätä aukioloaikaa omatoimivarustuksen avulla. Se parantaa kirjastopalvelun saavutettavuutta. Hankkeella toteutetaan omatoimikirjaston varustaminen: kirjautumis- ja ohjausyksiköt, kaiuttimet ja valvontakamerat sekä tarvittava koulutus ja asennukset.

Jo aiemmin on perustettu omatoimikirjastot Kuorevedelle ja Länkipohjaan. Ne ovat auki joka päivä kello 7-21. Asiakkaiden palaute omatoimikirjastoista on ollut kiittävää.

Uusissa Forumin tiloissa on tarkoitus lisätä digiopastusta, e-aineistojen esittelyä ja tiedonhakutaitojen koulutusta. Kohderyhminä ovat erityisesti senioriväestö ja paikkakunnan toisen asteen oppilaitosten opiskelijat, mutta palvelua tarjotaan laajalle yleisölle resurssien mukaan. Hankerahoilla hankitaan Hublet-tablettilaitteita, jättitabletti ja kannettavia tietokoneita.

– Hieno juttu! Avustuksilla voimme kehittää palveluamme ja sen saavutettavuutta nykypäivän vaatimusten mukaisesti”, toteaa kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen.

Lisätietoja: kirjastopalvelupäällikkö Merja Mäkinen, puh. 040 832 1123, merja.makinen@jamsa.fi