Koronasuositukset 10.1.2021 asti

Kaupungin valmiusjohtoryhmä on linjannut Jämsässä jatkettavia koronasuosituksia ja -rajoituksia. Pirkanmaan koronanyrkki jatkoi omia suosituksiaan tammikuun 10. päivään asti.

– Jämsässä tilanne on ollut koronan osalta rauhallinen, mutta altistuneita tulee päivittäin ja viime päivinä myös joitakin tartuntoja. Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella on havaittavissa tartuntamäärien tasaantumista, mutta sellaista käännettä ei vielä ole tapahtunut, että rajoituksia voitaisiin purkaa. Tilanteen kehittyminen on kiinni meidän kaikkien toiminnasta ja sen vuoksi esimerkiksi isoja sukulaistapaamisia tulisi joulunkin aikana välttää, kaupunginjohtaja Hanna Helaste muistuttaa.

Jämsän kaupunki noudattaa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin pandemiaohjausryhmän suosituksia.

Jämsän kaupungin linjaukset

Julkiset sisätilat, museot ja teatterit

Julkisissa sisätiloissa yleisömäärää rajataan korkeintaan kymmeneen henkilöön 10.1.2021 saakka.

Julkiset ja yksityiset sisäliikuntatilat

Jämsän kaupungin julkiset sisäliikuntatilat pysyvät kiinni 22.12.-10.1. Tämä tarkoittaa, että liikuntavuorot kaikenikäisiltä keskeytyvät. Kuntosalikorttien voimassaoloaikaa pidennetään vastaava määrä. Liikuntasaleissa voidaan jatkaa kuitenkin perusopetuksen ja lukion liikunnanopetusta. Koulu- ja päiväkotitiloja ei anneta ulkopuoliseen käyttöön.

Yksityisiä sisäliikuntatiloja suositellaan suljettaviksi samalle ajanjaksolle. Kilpa- ja huippu-urheilun harjoittelu- ja kilpailumahdollisuudet turvataan sarjalisenssisopimukseen tai urheilusopimukseen perustuvalle ammattilaisurheilulle OKM:n määritelmän mukaisesti, maajoukkuetoiminnalle, Olympiakomitean tukiurheilijoille ja OKM:n apurahaurheilijoille. Edellä mainituilta urheilijoilta edellytetään asianmukaista todistusta urheilijan asemasta.

Aikuisten joukkueurheilun ja kontakti- ja kamppailulajien suositusta tauottamisesta jatketaan 10.1. asti

Längelmäki Halli Oy:lle annetaan konserniohje hallin kiinni pitämisestä 10.1. saakka, muiden jäähallien suositellaan toimivan samoin. Koulujen liikuntaopetus jäähalleissa toteutuvat normaalisti.

Ulkotekojäät ovat auki. Pukukopit pidetään kiinni. Penkit sijoitetaan siten, että turvavälien noudattaminen on mahdollista.

Uimahalli Koskikara on kiinni 10.1. asti. Koulujen opetussuunnitelman mukainen, etukäteissuunnitteluun perustuva toiminta voi jatkua. Uimahallin kausi-, ym. korttien voimassaoloaikaa jatketaan vastaavasti.

Nuorisotilat ovat kiinni 10.1. asti. Nuorisotyötä tehdään verkossa.

Pääkirjasto tarjoaa 10.1. asti rajoitettua palvelua vain lainaustoimintaa varten. Kirjaston tiloissa saa olla samanaikaisesti korkeintaan 10 henkilöä. Tarvittaessa henkilökunta avustaa ja neuvoo palvelutiskillä. Lehtilukusalit eivät ole toiminnassa. Omatoimikirjastot palvelevat supistetuin aukioloin.

Jämsänjokilaakson musiikkioppilaitoksen ja työväenopiston kevätkausi alkaa 11.1. Suunnitelman mukaan aiemmin alkavia kursseja siirretään.

Jämsän lukion kevätlukukausi alkaa 11.1. lähiopetuksena. Opiskelijat, että henkilökunta noudattavat aiemman suosituksen mukaisesti kaikkia tartuntojen torjumiseksi annettuja ohjeita ja käyttävät kasvomaskeja. Henkilökunta käyttää ensisijaisesti visiirejä.

Vaikutuksista sivistystoimen palveluihin tiedotetaan vielä erikseen.

Yksityistilaisuudet enintään 10 henkilön henkilösuositusta jatketaan 10.1. saakka. Kauppojen yleisissä tiloissa tarpeetonta oleskelua suositellaan välttämään 10.1. asti.

Matkustaminen

Tarpeetonta matkustamista suositellaan vältettäväksi erityisesti leviämisvaiheen maakuntiin (tällä hetkellä 16.12.: Uusimaa, Päijät-Häme, Pohjois-Pohjanmaa, Kymenlaakso, Kanta-Häme, Pohjois-Satakunta, Varsinais-Suomi).

Kasvomaskit ja etätyö

Aiemmin annetut suositukset kasvomaskien käytöstä ja etätyöstä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden vierailuja koskevat rajoitukset pysyvät voimassa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tarjotaan asiakkaille edelleen ensisijaisesti lähipalveluina.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tiedote 15.12.2020

Lisätietoja: kaupunginjohtaja Hanna Helaste p. 0400 742 751